J9: RIDDERJENTER TIL EKEBERG PÅ ULVEJAKT

Jentelaget fikk en kjempedag på Ekeberg F.v.: Mira, Pernille, Lea, Lilli-Kristin, Henriette, Erle og Helle

8.mars, Kvinnedagen, dagen da jentene vår inntok Oslo og Akershus Bandyregion for å måle krefter mot jevnaldrende jenter i en av Norges største innebandy turneringer

Det er gøy å møte andre jenter og det er liten tvil om at klubbene i egen region jobber hardt for å rekruttere jenter til idretten vår, men sjelden har det vært mer spennende å bevege seg ut av egen region for å møte jenter på helt egen alder. 2011- årgangen er en spennende årgang på mange områder, men spesielt jentene vet å ta sin plass i idretten. Lite kjenner de unge jentene våre mye til andre klubber av ulik størrelse, men undertegnede bruker noe mer tid på innebandy enn allmennheten for øvrig. Uten resultatfokus overhode er det alltid spennende å måle krefter mot helt likesinnede. 7 blide og spente jenter satte kursen mot Oslo denne dagen og for en dag det skulle bli.

Å spille mot Tunet er ikke hverdagskost for Brumunddøler…Faktisk er det første gangen Br.dal IBK møter en av Norges mest meriterte klubber.

Nittedal Wolves står som teknisk arrangør og da man tidlig lørdag kveld kunne se en drone fly inne i Ekeberghallen kriblet det ekstra i innebandyhjertet. En hall på størrelse med Stangehallen rigget med 6! minibaner stod klare for aktivitet. Et yrende liv rammet inn av en utrolig seriøs arrangør (håper vi kan leve opp til noe liknende til helgen, dog i noe mindre skala) møter oss da vi ankommer hallen kl.11.15 søndag. Kl. 12.20 står første motstander på motsatt banehalvdel. Ull/Kise GirlPower er første målestokk. Uten å tenke på resultat kan man trygt si at jentene var skrudd på til dyst. Enorm innsats og utrolig bra spill gleder oss på benken. Mål etter mål kommer etter solid laginnsats. Fra back, opp langs vant og inn igjen i midten – klink i nota. Ja det er innebandy etter boka. Tilfeldig kan man kanskje tenke, men når dette gjennomsyrer tanker og spill gjennom samtlige 17.minutter er ikke dette tilfeldig. Jentene tenker og skjønner hvordan man skal løse spillet på en utrolig effektiv måte. Spe på med solid forsvarsspill hvor jentene sjelden taper en eneste duell har man en solid oppskrift som ethvert seniorlag kan misunne.

Som kjent fra Innlandet er også rundespillet i Viken-Regionen også godt komprimert. Jentene rekker en liten Cola, smak av vaffel og kanskje noen få lodd før neste motstander står klar. Ski IL er dessverre for dagen litt amputert og stiller med kun fire jenter. Vi går med på tre mot tre spill men ser at jentene ikke helt klarer å omstille spillet sitt med færre muligheter og mer rom. Jentene klarer etter hvert å løse rommet og spiller tidvis IGJEN glitrende innebandy. Dagens målvakt får vel totalt sitt 4. og 5. skudd på seg så langt på to matcher noe som gjenspeiler innsats og tæl denne dagen. Ski- jentene blir godt slitne utover kampen og jentene våre får også kjørt seg godt med den spillestilen Coach Alfstad har innprentet over en lang periode. Nok en solid kamp av jentene våre som virkelig viser seg fra en god side.

Komprimert er fint for foresatte, men jentene begynner å kjenne litt på trøkket i løpet av to kamper når dagens tredje motstander står klar kl. 13.40. Tunet Gul skal opp mot trøkk og tæl. Tunet stiller med vesentlig flere spillere enn tidligere motstander Ski og det kommer tidlig frem at dette skal bli dagens tøffeste utfordring. Tunet er godt organisert og likner veldig på den måten vi også ønsker å fremstå. Spillet bølger frem og tilbake, godt spill begge veier og mange gode enkeltjente-prestasjoner gjør at kampen aldri mister sin intensitet. Jentene må virkelig ned i kjelleren og leverer nok en solid prestasjon til tross fra tre knallharde kamper på under 1,5 time!

Tusen takk til alle jentene, deres foresatte og familie som blir med på en slik reise. Håper dette kan motiverer til videre spill og nye turneringer. Ny turnering venter på hjemmebane 14.mars og jammen tror jeg vi kommer til å markere oss der også!

Heia Brumunddal IBK