J11: ENDELIG KAMP IGJEN

Treningskamp J11

Omikron og karantene har blitt dagligdags og nye anbefalinger tvinger innebandyen til å tenke litt utenfor standeren. Heldigvis for Brumunddal IBK gror det godt i rekkene og J11 er intet unntak. Flere jenter kommer på og man kan endelig se konturene av et stabilt og solid jentelag i Brumunddal igjen.

Regjeringen nye anbefalinger gjør at våre tradisjonelle rundespill blir vanskelige å gjennomføre og dermed blir enkeltkamper løsningen. Dessverre for våre jenter gror det ikke like godt på jentesiden i flere klubber i distriktet, men til gjengjeld er våre noe litt utenom det vanlig. Beintøffe og sjelden redd for å oppsøke en duell er synonymt for hele laget og da gjør det ingen ting at det stort sett er gutter som står på motsatt banehalvdel. Fokus hele tiden er utvikling (ikke resultat) og da trenere og støtteapparat den senere tiden har sett at det å spille mot yngre spillere (g/j9 klassen) ikke gir nok utvikling er det gledelig at jentene selv også er positive til å møte jevnaldrende gutter også i kamp.

Onsdag 19/1 satte vi snuten mot Ottestadhallen mot det jeg visste kom til å by på flere enn bare én utfordring. For det første er jentene vant med 1/3 bane, denne kvelden doblet vi banestørrelsen. For det andre spiller vi vanligvis kamper på 15 minutter, denne kvelden økte vi til 3x 15 minutter til dels også effektive minutter. For det tredje står et relativt godt øvet Ottestad g11 på motsatt banehalvdel med flere spillere født 2010 (altså året eldre enn våre jenter). Guttene har spilt flere runder på 2/3 bane og mønstrer nærmere 20 spillere til match denne kvelden. Det er flere av jentene som får store øyne når de gule gutta fra Stangebygda entrer banen. Fokuset flyttes raskt tilbake til egne rekker og vår egen prestasjon. Vi blir enige om at innsats og duellspill er det eneste vi skal måle oss selv på denne kvelden.

Dommeren blåser i fløyta og jentene gir bånn gass fra start. Flere røde ansikter på benken til stadighet viser at dette er noe jentene virkelig legger ned innsats i. Allerede i 1.periode kjenner nok flere på at dette blir en lang og slitsom kveld uten at det fjerner noe som helst av den indre motivasjonen. To av jentene er også helt ferske for kvelden (aldri spilt kamp tidligere) men glir helt naturlig inn i et hardtarbeidende jentelag fra Dala. Godt keeperspill og harde dueller (flere av Ottestad-gutta får smake gulvbelegget) gjennomsyrer hele kvelden og dagens trenerteam (Steffen, Jorunn og undertegnede) er strålende fornøyd med all den innsatsen som legges igjen i Ottestadhallen. Vi får virkelig brynt oss på tempo og større rom samtidig som vi spiller enkelt og skaper tidvis store sjanser. Bare en meget god målvakt i gult hindrer oss fra å notere oss på måltavla. Sjelden har vel noen også jublet så høyt over en seier som gutta i gult gjorde denne kvelden. Det var tydelig at vi fikk vist oss frem på en meget positiv måte. Dette skal vi bygge videre på og allerede på søndag står Gjøvik G11 på motsatt banehalvdel. Kjenner jeg jentene riktig så er det flere (denne gangen i blått) som skal få kjenne på tæl og innsats fra noen svartkledde jenter fra storbyen!

Takk for en minnerik kveld, Brumunddal IBK jenter 11 😊