G13: NOK EN JEVN AFFÆRE MOT AJER

G/J-13: Nok en jevn spilt kamp på Toppen

Ajer IBK – Brumunddal IBK 4-4 (2-1, 1-3, 1-0)

En del referater har blitt mangelvare – men bedre sent enn aldri. Vi håper det fortsatt er god lesning.

Ajer IBK – Brumunddal IBK

Disse to lagene har spilt 2 kamper tidligere i sesongen og begge har vært ekstremt tette og målfattige. Første kamp vant Ajer knepent 2-1, og i andre kamp endte det 2-2. I begge kampene har det kunne endt med seier til begge lag, men to solide keepere har holdt stand fra to sterke, offensive lag. Denne gangen skulle vise seg å bli intet unntak …

Dala stilte med følgende lag:

Målvakt: Johannes Bekkevold Pettersen

Backer/Forsvar: Adrian Mikkelsen, Anders Ihrstad Henriksen og Henrik Jevanord Svanheim

Angrep: Eirik Stenberg, Ivan Moen Tøraasen, Jonathan Vestli Engebakken, Vetle Rosenlund, Niklas Bråthen og Markus Bråten

1. periode: 2-1

Kampen starter i det sedvanlige tempoet mellom disse lagene. Det er sjanser til begge lag lenge, men det er en soloprestasjon av Even Hervik på Ajer som åpner måltavla. Vi er litt for dårlig i kropp, og da sitter den i nota etter knappe 4 minutter. Ajer får et nesten likt mål etter 9 minutter også – og på det tidspunktet sitter man med en følelse av at det neste målet nå vil bestemme om dette blir en tett kamp eller en hard kamp for våre gutter. Gutta viser vilje av beinhardt metall da de kriger enormt bra, og får uttelling bare 2 minutter etterpå. Jonathan setter dagens første for dala, assistert av Eirik. Vi går også til pause med 2-1 til Ajer – men vi føler at vi hadde styringa de siste 5, og er enige om å bli hakket tettere i kropp og vinne flere dueller.

1. periode: 1-3

Perioden er bare 36 sekunder gammel da Ajer får en utvisning for feil avstand. Vi kjører ut ei powerplay-rekke som har ballen i store deler av de nevnte 2 minuttene, men vi klarer ikke helt å få de store sjansene. Helt på tampen av utvisningen ruller vi opp igjen, og selv om Ajer sin spiller rekker å komme utpå så må vi rett og slett si at vi får et powerplay-mål. Adrian plukker en løs ball og dundrer til fra avstand – og vi er likt med 2-2!

Flyten er tilbake i gutta, og vi får et mål bare et lite minutt etter. Eirik får endelig hull på scoringsbyllen, assistert av Jonathan. Eirik har venta på detta målet – etter et snitt på 3-4 stolpetreff pr kamp så satt den endelig!

Ajer får en utlikning noen få minutter senere, men Niklas ordner ledelse 4-3 til Dala 2 minutter før periodeslutt, assistert av Vetle. Et mål som kommer etter en periode hvor vi dominerer mye av spillet.

1. periode: 1-0

Tredje og siste periode skulle bli en enorm stillingskrig. Det bølger frem og tilbake, men det er to keepere som holder tett. Det skapes sjanser også i begge ender uten at noe lag får uttelling. Dessverre for Dala så får Ajer sin utlikning drøye 2 minutter før slutt. Vi tar en timeout og kjører på for seier – alt eller ingenting! Vi har flere sjanser, men dessverre så får vi ikke målet som ville gitt oss seier i denne kampen – og det ender 4-4.

Litt til slutt

Enda en kamp mot Ajer som blir utrolig tett. To kamper ender uavgjort, og en med 1-måls tap. Totalt over 3 kamper så har Ajer – Dala resultert i 8-7 i målstatistikk. Det vitner om to lag som er utrolig jevne. Det må gis honnør til samtlige gutter. De jobber knallhardt, for hverandre og gjør alt de kan for laget. Det er så nærme at vi får seieren i denne kampen, men jeg skulle likt og visst sist gang et lag har vært på hedmarkstoppen 2 ganger i løpet av en sesong og ikke tapt?? Det tror jeg det er lenge siden de har opplevd der oppe på toppen av Hamar. Vi skal være særdeles fornøyd med de resultatene vi har mot serielederen Ajer IBK.

En stor takk også til foreldre, foresatte, søsken osv. som er på kampene våre. Det er veldig moro at det er så mange som følger laget på bortekamper også!