G13: FORTSETTER DET GODE SPILLET

G/J-13: «Feil sie ta mjøsa» = 3 poeng hjem fra Gjøvik

Gjøvik IBK – Brumunddal IBK 0-3 (0-2, 0-0, 0-1)

Feil side av Mjøsa spiller ingen rolle for Dala. Bunnsolid defensiv kamp og 0-3 seier for gutta – og i tillegg 8 skudd i metallet og massevis av sjanser ellers.

For Dala i dag så stilte vi med følgende lag:

Målvakt: Johannes Bekkevold Pettersen
Backer/Forsvar: Henrik Jevanord Svanheim, Ole Anders Nysæter, Anders Ihrstad Henriksen og Henrik Lindberg
Angrep: Jonathan Vestli Engebakken, Magnus Cocozza, Eirik Stenberg, Tobias Aschim Smeby, Arin Nordskog Pedersen, Tobias Svennebye-Jacobsen, Jonas Taskerud Rosenlund, Ivan Moen Tøraasen, Markus Bråten og Vetle Rosenlund

1. periode: 0-2

I praten før kampen er vi enige om å bare fortsette det gode arbeidet vi har hatt så langt denne sesongen. Fokus på defensiv kontroll, bevegelser og trygge valg. Vi er også enige om at vi skal kjøre på fra første stund – og ta kontroll på kampen.

Kampen er bare 45 sekunder gammel når vi får dagens første mål. Jonathan finner Ivan som står ganske alene og kan enkelt sette inn 0-1 for oss – og vi fikk akkurat den starten vi ville ha! Vi viser gjennom hele perioden at den defensive jobben virkelig begynner å fungere. Det er minimalt med sjanser til Gjøvik – og majoriteten av tiden foregår med spill i Gjøvik sin sone. 6 minutter inn i kampen sitter dagens andre mål for Dala – denne gangen er det Eirik Stenberg som plukker litt nedfallsfrukt og setter ballen kontant i nota bak Gjøviks sisteskanse.

Det blir ikke flere mål denne perioden – men det er nesten et under. Det produseres massevis av sjanser, men skuddene sitter i metallet, rett utenfor eller på målvakt. En fantastisk periode av samtlige gutter fra Dala!

1. periode: 0-0

Den andre perioden er veldig lik den første – med unntak av at det ikke blir noen mål. Men som i første er det vi som styrer kampen totalt. Forsvaret vårt for dagen bryter alle oppspill som kommer, og vi har generelt stålkontroll. Ole Anders vinner vel samtlige dueller han er i denne perioden, Henrik L taper ikke en eneste løpsduell, Henrik S blokkerer det som kommer og Anders er som en klegg på motstanderen hele tiden. Alle fire er også bunnsolide i oppspillene våre – og de ytterst få pasningene som ikke kommer frem, gjenerobrer vi med en gang.

Offensivt så produseres det sjanser som aldri før. Vi har 3 offensive rekker som roterer, og alle rekkene arbeider utrettelig. Ivan, Eirik og Jonathan får bedre og bedre kjemi noe som også gir mange sjanser. Jonas, Magnus og Tobias A produseres massevis og har en enorm arbeidskapasitet. Tobias hadde vel rekorden for dagen med 3 stolpeskudd på 30 sekunder. Markus, Arin og Vetle viser også utrolig god arbeidskapasitet defensivt – samt at de presser Gjøvik sitt forsvar til å gjøre feil hele tiden.

0-0 i denne perioden speiler ikke sjansene i det hele tatt – men vi skal være kjempefornøyd med innsats, defensiv jobb og at vi skaper så enormt mange sjanser.

1. periode: 0-1

Siste periode. Det er ingenting som kan sies i pausa – for kampen har vært fantastisk av samtlige gutter på banen. Vi skal rett og slett forsøke å gjøre akkurat det samme de siste 15 minuttene som i de første 30.

Gutta svikter slettes ikke – og de jobber på som vanlig. Nytt for oss var at 3 minutter inn i siste periode får Vetle fikk en 2-minutters utvisning for feil avstand. Da fikk vi testet oss litt i undertall – og selv da var det vi som produserte de fleste sjansene. Så fort utvisningen var ferdig så tok vi en timeout for å samle troppene og komme på tur med byttene våre igjen.

Resten av kampen gjennomføres på samme måte – med stort press fra Dala. Vi får et mål til – Jonathan sender av gårde et skudd som går på utsiden av stolpen, via vantet og foran mål på andre siden. I ekte pokemon-stil: «a wild Ivan appeared» – og setter ballen enkelt inn i åpent mål.

Kampen ebber ut med 0-3 seier – en seier som kan oppsummeres med:

• Bunnsolid defensivt arbeid
  • Godt press i alle ledd
  • Enormt antall sjanser
  • Vi må fortsatt trene litt på skudd :p

Litt til slutt

Ny kamp gjennomført – og den positive trenden fortsetter. Gutta jobber på trening og det gir resultater i kampene. Spesielt defensivt har vi tatt store steg – vi forsvarer oss i mye større grad som et lag og det gjør at vi har mye større kontroll på kampen. I tillegg gjør de offensive spillerne en god jobb både i forsvar – men også i press etter balltap.

Som «ny» trener for dette laget, så er det utrolig moro å se hvor mye hver eneste spiller på laget utvikler seg. Noen har spilt innebandy i 7 år, andre har spilt innebandy i under ett år. Felles for dem er at alle sammen blir hele tiden en enda bedre spiller for hver eneste trening og kamp. Noe annet som gleder meg stort er at alle gutta kommer og spør om forklaringer, lurer på hva de kan gjøre bedre og er nærmest 100% positive til enhver tid. Enkelte gutter kommer til meg i nesten hvert eneste bytt med spørsmål og behov for tips. Det er så mye morsommere og ikke minst enklere å lære bort til dem som ønsker å lære – og samtlige gutter har virkelig et genuint ønske om å lære.

Torsdag allerede er det ny kamp – da kommer Myklgaard IBK på besøk! Kampstart er 19:30 – kom og se på gutta spille!