Feil fremstilling av sak i media

Brumunddal IBK ser seg nødt til å kommentere dagens nyhetsoppslag i Hamar Arbeiderblad og andre medier.

Hamar Arbeiderblad har fulgt klubben gjennom sesongen, og skrevet om både hjemme- og bortekamper. Klubben har hatt en god tone med avisen som med rette har fulgt denne sesongens eneste klubb i 1. divisjon øst i innebandy.

Det er derfor meget skuffende at avisen publiserer en nyhet med overskriften “Leste ikke reglementet, berget plassen”. Riktig nok er saken hentet fra NTB, men vi synes det er særs skuffende at flere medier, og Hamar Arbeiderblad spesielt, ikke snakker med klubben før de publiserer denne saken som fremstilles på denne måten. Overskriften og innholdet får Brumunddal IBK til å se ut som en uprofesjonell klubb, noe som ikke er tilfelle. Brumunddal IBK driftes på en ryddig og meget god måte, og høster ros og anerkjennelse fra folk både utenfor egen krets og egen divisjon.

Saken som det skrives om har dreid seg om alt annet enn at reglementet ikke ble lest – noe det faktisk ble. Hovedpoengene til Brumunddal IBK i denne saken er at serien i utgangspunktet ikke ble spilt i henhold til reglementet, og at det var gitt signaler om at kun ett lag skulle rykke ned. Dette understrekes av den støtte klubben har fått i sin sak fra flere hold, både fra lag og dets ledere i egen divisjon, og av lag og dets ledere i andre divisjoner.

Når Brumunddal IBK har klart å snu seksjonsstyret i denne saken mener vi at det i seg selv understreker at det ikke er klubben som har gjort feil. Seksjonsstyret har selv i sin nyhet på www.innebandy.no skrevet:

“Bakgrunnen for denne forståelsen var at tabellen (nedrykksstreken) ikke var i overensstemmelse med det antall lag kampreglementet gir anvisning på at skal rykke ned. Dette var en feil hvor NBF er å skylde. Det ble heller ikke, eksplisitt, gitt informasjon til lagene før sesongen som kunne bidratt til å endre denne oppfatningen.”

Brumunddal IBK har vært klar over regelverket, men når serien ikke spilles i henhold til disse – så mener klubben bestemt at det skulle vært gitt eksplisitt informasjon om dette til lagene før sesongen startet. Brumunddal IBK og flere andre lag i divisjonen har forstått det slik at tabellen som ajourføres av Norges Bandyforbund selv var korrekt, og at kun ett lag ville rykke ned denne sesongen. Når man i tillegg vet at serien ble spilt med 11 og ikke 12 lag som den i utgangspunktet skal, så var det naturlig og logisk å tro at tabellen var korrekt, med kun ett lag som skulle rykke ned.

Brumunddal IBK vil med dette igjen beklage ovenfor spillere, sponsorer, samarbeidspartnere og andre som følger klubben vår for de urolige dagene som har vært, og som er, i klubben vår. Vi har satt alle mann i sving for å sikre at planleggingen av neste sesong ikke skal lide under denne saken. Vi har møtevirksomhet hver uke for å sikre at fremgangen er bra og at alt skal være på plass til en ny sesong for store og små i Brumunddal IBK.