H1: BEST TENKELIGE START

Torsdag 31. oktober var det duket for serieåpning i 2.divisjon menn i Fagerlundhallen, og gutta fra Dala byttet ut Halloween-sminke og søtsaker med Ridderdrakt og innebandykølle. Dagens motstander var skogvokterne fra Elverum.

1.periode (2-2)

Brumunddals 1. rekke starter kampen grusomt og blir tidvis rundspilt av gjestenes 1. rekke, anført av Henrik Evensen og Eirik Amundsen. Dala får ikke tak i ballen, og når de en sjelden gang gjør det rotes den bort igjen med en gang.

Da er det godt å se at andrerekka leverer Det tar bare drøye fire minutter før Geir Olav Bratberg finner Richard Alfstad med en strålende pasning alene foran mål. Alfstad forlenger nærmest pasningen i mål bak en sjanseløs Elverums keeper.

Brumunddal roter litt videre og det virker som tenningsnivået er langt unna det som ble vist under Regions Mesterskapet i helga. Dette får følger, da det glipper i bakre rekker og Elverums Truls Tangen Frogner får både tid og rom til å lime ballen i nettaket fra skrått hold.

Stemningen i laget bærer ikke preg av at det snart er helg, men dette endrer seg snart igjen da Jan Raymond Mikkelsen prikkskyter ballen ned i hjørnet etter pasning fra debutant Marius Bogsveen. Godfølelsen varer dessverre bare 16 sekunder da Elverums Joakim Renberg får både en og to sjanser til å slå ballen i mål på tennis. Svakt forsvarsspill av Brumunddal.

Første rekka til Brumunddal fortsetter sin tunge dag og mister ballen i angrep. Blir kontret på, noe som ender i at Christian Andersen må bruke ulovlige midler for å stoppe Henrik Evensen på nærmest blank kasse. Dermed blåses det straffe.

Straffeslaget blir tatt av nevnte Evensen, men Daniel Halvorsen leverer en sterk redning da han henger med på dragningen. Lagene går dermed til pause med like mange mål i protokollen.

Daniel Halvorsen leverer en strålende kamp i mål, med bla. to straffe redninger.

2.periode (4-0)

Andre periode starter på verst tenkelige måte for Brumunddal, da de må ta i bruk ulovlige midler for å stoppe Elverum i å bryte igjennom, og igjen dømmes det straffe til vertene. Denne gangen er det Eirik Amundsen som er utnevnt straffeskytter. Kritisk fase i kampen, for nå har det bølget begge veier, og kampen er helt åpen. Brumunddals sisteskanse har virkelig dagen, og Halvorsen redder igjen mesterlig sin andre straffe på ca. tre minutter.

Strafferedningen virker å gi Brumunddal et mentalt overtak. For da Elverum får en utvisning drøye minuttet senere, bruker Dala 2 sekunder på å ta ledelsen igjen. Overtallet starter med et frislag, som tas av Brage Holmstrøm. Holmstrøm dytter ballen til Christian Andersen og de fleste forventer nok et skudd. Andersen er i midlertidig en luring og sender ballen videre til en umarkert Marius Bogsveen som klinker ballen i mål fra skrått hold. Godt satt av unggutten, og hans første nettkjenning i 2. divisjon.

Etter snaue åtte minutter får Brumunddal et nytt overtall og følger nærmest samme oppskrift som sist. Brage Holmstrøm dytter ballen til Andersen, men han velger denne gangen å skyte selv. Keeper gjør en god redning, men på returen står evigunge Richard Alfstad og krangler ballen i mål.

Med ledelsen 4-2 virker det som Brumunddal begynner å få mer kontroll på oppgjøret. Kampen bølger litt frem og tilbake, og Brumunddal rir blant annet av en to minutters utvisning. Utvisningen kom av at 18-åringen Marius Bogsveen hadde glemt brillene sine i garderoben.

Etter 17:49 varter andre rekka til Brumunddals igjen opp med mål. Denne gangen er det Richard Alfstad som serverer Geir Olav Bratberg, som setter ballen opp der hvor mor gjemmer kakene.

Brumunddal gir seg ikke der og er sultne på flere mål før pause. Brage Holmstrøm bryter et Elverum på vei fremover i banen. Ballen havner hos Oskar Gaalaas som på nydelig vis finner Marius Bogsveen foran mål. Bogsveen er iskald da han bare setter kølla på den presise pasningen og styrer den kontrollert ned i hjørnet.

Perioden ebber ut med en 6-2 ledelse til Brumunddal.

Debutant Marius Bogsveen, blir matchvinner med sin 3-2 scoring

3. periode (2-0)

Perioden starter slik Brumunddal avsluttet den forrige og Håvard Westmo finner nettmaskene, assistert av Brage Holmstrøm, med et langskudd etter herlig trafikk foran mål.

Kun to minutter senere får Jonas Skåden æren av å avslutte scoringene for i dag, etter assist av Alfstad.

Siste del av kampen bærer preg av at Brumunddal vil kontrollere dette inn og at Elverum etter hvert begynner å bli frustrerte. Det skjer så å si ingenting og ridderne fra Brumunddal kan ta med seg alle poengene.

En meget god start på sesongen for Brumunddal sin del.

Dagens dommerpar, Raymond Lyseng og Kim Arne Østby leverer en meget solid kamp. Tar det som skal tas, myndige og bestemte. Har kontroll når det koker som mest på slutten av tredje periode.

Richard Alfstad er  kampens store spiller med to mål og to målgivende.

KAMPFAKTA

Brumunddal stilte med følgende lag:

Målvakt: Daniel Halvorsen
1. rekka: Oskar Gaalaas (0+1), Brage Holmstrøm (0+1), Marius Bogsveen (2+1), Christian Andersen (0+2), Håvard Westmo (1+0)
2. rekka: Geir Olav Bratberg (1+1), Richard Alfstad (2+2), Jonas Skåden (1+0),  Jan Raymond Mikkelsen (1+0), Stian Granseth

Spillerbørs:

*** Richard Alfstad

** Daniel Halvorsen, Marius Bogsveen

*  Stian Granseth, Geir Olav Bratberg.