Seriegullet glapp i siste spilleminutt

Årets siste kamp i 3. divisjon og kampen om seriegullet skulle avgjøres. Vi skulle nok ha sjekket opp fakta litt bedre før kamp, vi gikk inn i denne kampen med troen på at uavgjort eller seier var det som skulle til for å få seriegullet. Men etter 6 – 1 tapet sist kamp var det egentlig bare seier som var aktuelt.

Laget:
Morten Lien i mål.
Rekke 1: Fredrik Nordhagen (2+1) og Stian Kristiansen på Back. Richard Alfstad (2+2) senter. Daniel Bråthen (1+0) og Lars Nydal Johannesen. Jan Raymond Mikkelsen bade ving og back.
Rekke 2: Halvor Hagelund (0+1) og Halvor Teige på back. Stian Granseth senter. Geir Olav Bratberg (2+0), Fredrik Tålesen og Stig Atle Lunna (0+2).

1. Periode.
Vi skal ligge kompakt i forsvar å prøve å spille ut Gjøvik slik vi vet vi kan, Gjøvik presser meget høyt og det er ikke noe vi behersker godt nok. Gjøvik scorer 4 mål i 1. periode, alle 4 kommer på vår venstre side og de er så å si helt like. Gjøvik fører ballen fra egen banehalvdel i høy fart, ingen Dala spillere greier å stoppe noen av disse og 4 klin like mål imot. Vi scorer også 3 stk i denne perioden. Det første kommer i overtall etter 7.06. Vi spiller et meget bra overtall og får fortjent uttelling på et meget fint mål. Fredrik Nordhagen dundrer til fra backposisjon og Richard slår på backhand, bak ryggen, i blinde og utligning til 1 – 2. Kun 48 sekunder senere sitter den igjen, Halvard sentrer til Geir som smeller til fra ute ved vantet og 2 – 2. 3 og et halvt minutt før hvilen sitter den igjen. Richard krangler til seg ballen i sinne over et frislag som aldri kom og fyrer av et skudd i raseri og 3 – 4 til pause.

2. Periode  Vi er stort sett fornøyd med 1. periode unntatt de 4 like målene som kom på akkurat samme måte. Vi blir enige om å gå til hardere i duellen å få mer spill i laget. Fredrik og Lunna som har polert benken i 1. periode kommer inn, Halvar og Lars tar en hvileperiode. Denne perioden blir meget bra for oss. Allerede etter 53 sekunder sitter den. Lunna sentrer til Fredrik som smeller til igjen, denne gangen knallhardt i tverrligger og inn, 4 – 4 og vi er i gang. 6 minutter senere får vi et frislag foran målet til Gjøvik. Richard slår en kort ball til Geir som klinker inn dagens 2 og for første gang i kampen er det vi som er i føringen, 5 – 4. Etter 14.10 av perioden utligner Gjøvik og 5 – 5. Nytt frislag etter 17.22, Richard slår nok en gang et kort pass til Bråten som fyrer av og nok en gang i ledelse, 6 – 5.

3. Periode  Vi er som sagt meget fornøyd med 2. periode og føler at dette skal gå veien. Halvar sliter med et vondt øye og står over 3. periode, Fredrik, Geir og Lars rullerer som vinger.  Gjøvik starter 3. periode i et forrykende tempo, de presser enda høyere i banen og dette gir uttelling. Allerede etter 3.30 sitter periodens første for Gjøvik og nok en gang uavgjort. Denne perioden blir fryktelig rotete mye på grunn av at Gjøvik presser høyt og at vi ikke klarer å spille opp fra backen. Det blir flere sjanser til begge lag i denne perioden men Gjøvik jobber mer enn oss og får uttelling etter 9.01 av 3. Nøyaktig 1 minutt senere øker de ledelsen til 6 – 8. Under 1 minutt senere er det nok en gang Fredrik med pass fra Lunna, som sender oss 1 mål nærmere Gjøvik.

Vi som spiller kampen tror at seier eller uavgjort er det eneste som gir oss seriegull i 3 divisjon, men noen kloke hoder på tribunen har begynt å regne på fingra og har funnet ut at tap med 1 mål kan fortsatt gi oss gullet. De sier ikke noe til oss siden vi er hete nok i toppen fra før av, og ikke trenger det ekstra presset med å ikke skulle slippe inn et mål til.  Vi tar en timeout og prøver å roe ned både hode og spill, vi tror at vi må opp å score for å få gull og det er planen. Vi fortsetter akkurat slik som vi har gjort i hele 3. periode, dårlige pasninger, ingen klarer å roe ned og stressende spill. Etter noen minutter er det Gjøvik som tar sin timeout og vi gjentar det vi sa bare noen minutter i forveien. Vi skaper noen STORE sjanser i denne perioden men vi får den ikke inn. Vi får beskjed fra tribunene at vi ikke kan slippe inn 1 mål til men med hode i kok blir ikke denne beskjeden oppfattet og vi satser alt på å score et mål å få uavgjort. Det hele ender med at det er Gjøvik som setter dagens siste med 40 sekunder igjen av kampen en og en fortjent seier og seriegull til Gjøvik. Alt i alt en spennende kamp der vi bytter på ledelsen hele kampen igjennom, med litt mer marginer og kalde hoder kunne vi nok fått et bedre resultat i dag.

Kampens pluss.
– Meget god 2. periode, godkjent 1. periode.
– Kjemper til tider meget godt.

Kampens minus.
– Klarer ikke å fullføre kampplanen med å styre spillet.
– Takler ikke høyt press imot og tøffe dueller.
– Burde ha visst at vi kunne ha tapt med 1 mål og fortsatt fått gull.
– Blir for veike i avgjørende dueller.

Vi takker Gjøvik for en bra kamp og gratulerer med seriegull.
Takker også 2 gode dommere i Marius Eriksen og Martin Bjørke.