Hjemmeseier da andrelaget serieåpnet søndag.

Søndag formiddag skulle vi få en forsmak på mandagens toppkampen mellom Brumunddal og Ajer i 2.div, når 3.divisjons lagene møttes til dyst. Det så lenge ut som om Ajer skulle stikke av med alle poengene, men når Brumunddal først våknet, ble det fart på sakene.

3.div Herre; Brumunddal IBK 2 – Ajer IBK 2 7-5 (1-3)(5-1)(1-1)

Det var nok en noe spent gjeng som møtte opp i Fagerlundhallen denne søndag formiddagen. Ett lag med en fin mix av herre og juniorspillere skulle ta fatt på den første tredje divisjons kampen til klubben på snart seks år.
Med en slik blanding, har ikke så veldig mange spilt sammen til nå, og det skulle prege første perioden.

1.periode (1-3):
Vi kommer greit i gang, men det er Ajer som tegner seg på tavla først etter drøye minuttet. Velkjent Ajer spill, hvor vi glipper i markeringen. Ajer har mer på lager, og får to scoringer til, hvor vi er for slappe til å ta ut skyttere, og de får lage to, noe enkle mål fra distanse. I slutten av perioden setter vi høyt press med «The Kid Line» (Lars, Fredrik og Jonne), noe som gir utelling omgående, og vi reduserer til 1-3 ved John Amund Hansen like før slutt, Jonnes første mål i senior sammenheng. Lars gjør utrolig en viktig jobb her, er inne og forstyrrer og er sist på ballen, da skuddet går via Lars og inn. Men dette blir ikke notert i historiebøkene, men det viktigster er att vi får mål.

En helt grei periode av oss. Vi henger greit med, men er langt fra å være skikkelig på hugget i dueller og virker litt passive. Alle tre målene vi slipper inn kan enkelt lukes vekk om vi bare våkner litt.

2.periode (5-1):
Vi tar en rask prat i garderoben, og har ett par ting vi skal jobbe med. Det viktigste er å få skikkelig tenning, for de første tyve var slappe. Vi gjør ett bytte, Tomas ut, og Henrik Brunes inn.

Praten ser ikke ut til å ha hjulpet spesielt mye. Ajer er først på scoringslista også denne perioden, og Ajer øker sin ledelse til 1-4 etter 23 minutter.
Dette ble nok en liten vekker for oss, for her fra og ut, blir vi ett helt annet lag. Ajers mål fungerte litt som bensin på bålet. Halveis i perioden kommer vår andre redusering, da Stig Atle Lunna Aamot drar seg fint fri inne i feltet, og setter opp 2-4 på tavla. Fire minutter senere jobber Richard Alfstad inn ny redusering 3-4 og nå har vi virkelig fått blod på tann.

Fem minutter før slutt er det juniorspiller Henrik Brunes som viser seg frem, ett vellplassert skudd i krysset sørger for balanse i regnskapet. Minuttet senere er Lunna igjen frempå, og banker inn ledelse 5-4. Som om det ikke var nok, på tiden 29.17, viser Henrik seg igjen frem, da han på flott vis drar ut en Ajerspiller ute ved vantet og sender avgårde ett lureskudd fra langt hold, som dupper, og spretter over benet til Ajers sisteskanse og inn lengste hjørner. Dermed er snu operasjonen ett faktum, og vi går til pause med 6-4 ledelse.

1702lien1

3.peridode (1-1):
Nå var det viktig og ikke slippe seg ned, men holde det fine trøkket som vi opparbeidet i andre perioden. Vi vet hvor fort det snur i innebandy, det er vi selv ett godt eksempel på når man ser på andre perioden.

Det blir litt stillings krig denne perioden. Ajer satser mer offensivt, og presser høyt, men vi føler vi har god kontroll og fortsette å skape gode sjanser. Halveis ut i perioden kommer ett definitivt punktum da debutant Stian Kristiansen øker ledelsen vår til 7-4. Vi forstetter å ha grei kontroll på sluttminuttene, men Ajer får siste ord i kampen, da en merkelig blokkert ball lurer seg inn i mål to minutter før slutt.

Vi rir av alt Ajer har å komme med denne perioden og vinner greit 7-5 etter en tung start på kampen.

Honør til alle gutta som løfter seg betraktelig etter de første 20. Vi stiller med fem juniorspillere i denne kampen, og gledelig er det å se att alle markerer seg  i kampen. Mål av Jonne og Henrik (2), Lars er farlig frempå ved flere anledninger og viser stor løpsstyrke og vilje i kveld, Fredrik viser gode takter på senter, og Tomas har fine løp fra sin ving plass.

Halvard Hagelund spilte sin første kamp etter å ha blitt omskolert fra ving til back, og leverte en kjempe kamp og assisterte på fire av målene.

I neste kamp (alt på onsdag) venter Lillehammer 2. Dette blir nok en tøff kamp for vår del og liten tid til å hvile på laubærene.

Vi takker Ajer for kampen.

Laget:
Målvakt: Morten Lien
1.rekka: Lars Johansen, Fredrik Tålesen, John Amund Hansen (1+0), Sindre Pedersen (0+1), Tom Richard Hovde.
2.Rekka: Stian Kristiansen (1+0), Richard Alfstad (1+0), Tomas Hageberg, Halvard Hagelund (0+4), Stig Atle Lunna Aamot (2+1)
Benken: Henrik Brunes (2+1) inn for Tomas etter første. Tomas inn for Richard i siste perioden.

1702richard