Før kampen: Brumunddal IBK – Ajer IBK

Mandag 22. oktober er det klart for første hjemmekamp for førstelaget. Ajer IBK er først ut med å gjeste Fagerlundhallen.

2. DIVISJON HERRER
brumunddal-ibk-logo versus ajer-logo
BRUMUNDDAL IBK           AjerIBK

Mandag 22. oktober kl. 20.30
                         Fagerlundhallen

Det er duket for nok ett tøft oppgjør i 2. div, når Ajer gjester mandag kveld. Vi må langt tilbake for sist å finne Ajers A-lag i innlandsserien. Ikke siden laget rykket opp til nest øverste nivå i 2005/06 sesongen har Hamar laget vært å finne i 2.divisjon.

Brumunddal fikk en kjempe start på sesongen onsdag da Lillehammer ble bekjempet med sterke 5-4 på bortebane. For første gang på to sesonger stilte Dala med ett toppet lag og kun to rekker (i motsettning til å kjøre på tre). Det ga uttelling allerede i første kamp.
Mandag stilles det også med to rekker pluss noen ekstra på benken. Gutta må opp i ringa og hente frem sitt beste skal det bli nok en to poenger. Nå som pioner Ajer kommer på besøk må laget hente frem den flotte første omgangen de hadde mot LIBK, og levere tre slike perioder. Selv om Ajer er en svekket storhet, er det likevel ett godt lag som skal bli ei tøff nøtt å knekke. Dette er fortsatt ett lag med mange gode kvaliteter. Ett lag med en fin mix av rutine og ungt blod.

Det er duket for nok en spennende kamp!

TABELL 2.div herre 2012/2013 (Ajour pr.17/10/2012)
    K S U T P H B GF GA +/-   Streak
1 Brumunddal IBK 1 1 0 0 2 0-0-0 1-0-0 5 4 1   Vunnet 1
2 Ajer IBK 0 0 0 0 0 0-0-0 0-0-0 0 0 0
3 Elverum IBk 0 0 0 0 0 0-0-0 0-0-0 0 0 0
4 Lillehammer IBK 1 0 0 1 0 0-0-1 0-0-0 4 5 -1   Tapt 1

K=Kamper, S=Seier, U=Uavgjort, T=Tap, P=Poeng, H=Hjemme, B=Borte.

Brumunddalibk.no har tatt en liten prat med spillende trener Terje Larsen før mandagens kamp. Larsen har vært, og er en bauta i Ajerlaget. Mannen er vel så nært det kan komme en legende i Ajer sammenheng.

(Bilde er lånt av og med tilatelse av Ajer IBK)

1. Hvordan er det å være tilbake i 2. divisjon, etter seks år på nest øverste nivå?
– «Det er litt vemodig å ikke spille i første div., men det blir bra med tette lokal oppgjør og korte turer.»

2. Hva blir den største forskjellen fra å spille i 2.div, kontra 1. div.
– «Det blir klart lavere nivå på ligaen i innlandet enn i 1. div, og færre treninger for vår del.»

3. Hvordan blir det å skulle kombinere rollen som både spiller og trener?
– «Jeg ser meg selv som en spillende 2. trener. Helge er kanskje hovedtrener»

4. Er det riktig å si att Ajer er inne i ett generasjon skifte nå? Hvilke unggutter blir spennende å følge og hvem skal ta opp   arven etter bla. Lars Nordby og Thomas Holseth?
– «Vi har mistet en del spillere, men noen nye banker på døra. Det er klart det blir vanskelig å erstatte spillere som Nordby og Holseth.»

5. Hvem tror du blir laget bærebjelker den kommende sesongen?
– «De eldste må nok brette opp armene å ta tak. Om jeg skal nevne noen viktige brikker tror jeg det må bli Arya, Enger’n, Jensen og Larsen(s).»

6. Hva tror du blir utfallet av kampen mandag?
– «Ble jo jevn kamp ved siste oppgjør. (KM) Tror nok det vil gjenta seg , men med seier til Ajer 5-4.»

Brumunddalibk.no takker Terje Larsen for praten, og ønsker Ajer velkommne og lykke til!

Slik gikk det sist:
Det begynner å bli noen år siden Ajers første lag var å finne i 2.div. Vi må helt tilbake til 2005/06 sesongen for å finne forrige oppgjør i 2. div lagene i mellom. Den gang endte det med tap i Ajerhallen, hele 21-2. Det styggeste tapet i klubbens historie. Ingen av spillerne som var med i det oppgjøret er med i dag. Glenn Skutbergsveen scoret målene for Dala den gang.

1702stian1