H1: Vondt ble vondt verre mot Haugerud.

Dala fikk det som ventet tøft mot forrige sesongs elite lag Haugerud i dag. Bedre blir det ikke at trolig både 1. målvakt Morten Lien og toppscorer Magnus Maller er ute i neste kamp.

IMG_0049
Dalas «Evig Unge» Alfstad har hatt en fin målvekst i 1. div denne sesongen og er oppe i 9 mål mot 2 sist sesong.

Box tabell

1.div øst herre:  Brumunddal IBK – Haugerud IF 7-19 (1-7)(1-6)(5-6)

Gutta var ladd for kamp – men visste at dette er et lag med elite-kvaliteter. Vi bestemte oss for å angripe kampen på samme måte som mot Holmlia. Dette ville nok funka bra – men det er vanskelig når det i store deler av kampen dømmes kun en vei – og det som er 2 minutter for ett lag – er knapt frislag for det andre.

Vi starter første periode bra. Etter 1:32 scorer Lars Johan Bakkerud det første for dagen. Et skudd fra distanse går via en haugerudspiller og i mål. Det tar dog bare 1:20 til før Haugerud utlikner. Haugerud scorer igjen etter 4:41 – denne gangen i overtall etter at Brage Holmstrøm får en 2 minutter for slag. 1-3 sitter også før vi får nok en 2 minutter for slag – denne gangen Richard Alfstad som må sone. 20 sekunder senere får Haugerud straffe av den tvilsomme sorten. Denne ekspederes med hell i mål og stillingen er 1-4. under 1 minutt senere får Haugerud nok et straffeslag. Hvordan dem kan dømme dette er for oss en gåte da spilleren de peker på står å tripper på utsiden av målgården for å unngå nettopp dette. Denne straffen er av det elendige slaget – så det ender med at Kjella må sone en 2-minutter. Så kommer en hendelse som preger matchen. Vår sisteskanse Morten Lien prøver å rette opp en egen feil, dette fører til at han får en vridning i kneet og må gi seg. Vi har ingen reserve denne dagen – så Cato Ødegård får det ærefulle oppdraget med å stå i mål resten av matchen. Han gjør en god innsats! Etter 15:24 får Magnus Maller 5 minutter for hardt spill. Dette er en dytt mot vant og Haugerud legger seg like lett som alltid. En 2 minutter kunne nok forsvares – men 5 minutter er utrolig strengt dømt. Dette gjør at Haugerud får putte 2 mål i overtallet ut perioden – og de vinner perioden 1-7.

IMG_0451
Vond ble verre for Dala når Lien rød ut med skade i 1.per.

Andre periode er litt som den første. Vi starter bra og scorer etter 52 sekunder. Geir Olav Brattberg får en pass fra Daniel Bråthen som han sender i kassa. Vi piller 5v5 og 4v4 i 2 minutter de neste 6 minuttene uten at noen spesielt skjer. Vi har sjanser og Haugerud like ens. Vi jobber godt, men så blir det tungt. Vi slipper inn 6 mål de siste 13 av perioden – og vi har en helsvart periodede fra 31:50 til 35:33 hvor Haugeru får score 5 av sine 6 mål. Det skjer flere ting her som vi ikke skjønner oss på. Brage Holmstrøm er alene gjennom – får flere slag – men ingen straffe. Og det topper seg når vi fra vår benk ser en av dommerne tydelig smile ved 2-3 av Haugeruds mål denne perioden.  Edmunds får en 2 minutter for høy kølle – men vi rir av utvisningen – og perioden ender 1-6 og stillingen er 2-13 til pause.

I 3. periode er vi enige om at vi skal kjøre vårt spill, gi F i dommere og motstandere – og er enige om at det skal kjennes på kroppen av man har vært i Fagerlundhallen. Gutta går utpå med glød og med innsats. Vi jobber for hverandre og Cato plukker mye bra skudd i kassa. Det er allikevel Haugerud som putter det første målet i perioden til 2-14 – men deretter scorer vi 5 mål på rappen. Kjell Gunnar Opseth, Magnus Maller, Daniel Bråthen, Richard Alfstad og et selvmål (som Richard uansett hadde scora på) er oppsummeringen av 9 meget gode minutter for gutta våre. Vi tror vi skal få et overtall til når en Haugerudspiller blir dømt for høy kølle – ikke ulik situasjonen som Edmunds fikk 2minutter på tidligere. Men vi glemte jo det at dette var Haugerud – så til tross for at Edmunds sin utvisningen var uten noen motspillere i nærheten – og Haugerud gjør dette med mann i rygg – så blir det ingen utvisning. Med 3 minutter igjen så drar Magnus Maller på seg en 5 minutter til for hardt spill.  Maller blir i dømt sin andre fem minutter, denne mener vi er alt for streng. Fordi Magnus har fått en 5 minutter for hardt spill tidligere i kampen – så får han rødt kort for denne. Magnus blir sendt i garderoben – og Geir Olav setter seg for å sone lag straffen.

Det som da var en periode hvor vi styrte mye av showet og ledet 5-2 så langt – så går futten helt ut og vi slipper inn 4 mål de siste 3 minuttene – så vi taper perioden 5-6. totalt blir det da 7-19.

Vi tar med oss det positive – vi spiller knallbra når innsatsen er på topp og dommerne ikke viser oss ut.