H1: Bråthen og Dala satte standarden etter 5 sekunder!

Hjemmepublikumet til Dala fikk nok en gang oppleve mål kalas i Fagerlundhallen.

2.div Herre: Brumunddal IBK – Ajer IBK 2

Tiden var inne for årets tredje kamp. Etter en god kamp med dårlig uttelling og krangling med underlaget borte mot Lillehammer IBK i midtuka, var det klart for hjemmekamp mot Ajer IBK 2. Ajer IBK 2 har så langt en seier mot Lillehammer IBK og tap mot Gjøvik og Elverum – nå skulle de prøve seg mot våre herrer.

Ajer møter med mye ungt, ispedd rutine i form av Helge Larsen og Andreas Jensen. Et par andre med fødselstall som tyder på en alder over 25 år, ellers gutter født 95-99. Mye ungt og lovende fra Hamar. Skulle guttene fra Hamar kunne hamle opp med mannfolka fra Brumunddal?

Første periode:

Det ble satt en ny rekord i Brumunddal IBK i dag. Rekorden er undertegnet Daniel Bråthen, og er raskeste mål i klubbens historie! 5 sekunder gammel er kampen når ballen ligger i nota. Sekretariatet var nok ikke helt forberedt, for vi tror fortsatt klokka tikka et sekund eller to etter at den lå i mål. Richard Alfstad taper droppen, Daniel løper opp ballen og hamrer den i nota.

Våre menn går ut i et høyt tempo og det er tydelig at coach Daniel Halvorsen har bedt laget presse høyt, krige, gå i kropp og vise muskler. Det gjør de til gangs – og når laget har ballen trilles kula i bra tempo, med bevegelse i alle ledd. 2:35 ut i kampen er det 2-0. Lars Johan Bakkerud banker inn sitt første for dagen med assist av Daniel Bråthen. Bakkerud fikk litt tyn for en sjelden «smultring» mot Lillehammer – og det var han tydelig bestemt på å unngå denne dagen. Etter dette har Brumunddal mange sjanser – og perioden er nesten halvferdig når Lars Christian Holm legger på til 3-0 på pasning fra Brage Holmstrøm. Knappe 3 minutter senere er det igjen klart for kombinasjonen Bakkerud – Bråthen som gjør at måltavla lyser 4-0 til hjemmelaget. Det er stort sett ett lag på banen denne perioden, og bare 30 sekunder senere scorer Lars Christian sitt andre for dagen, assistert av Christian Andersen. Det er flere sjanser utover perioden – men det blir ikke flere mål, og våre menn kan gå til pause med 5-0.

Coach Halvorsen sier til pause at han ikke kommer til å gjøre noe endringer – maskineriet arbeider perfekt og hans menn har det gøy. Med andre ord er det å fortsette med høyt press, fysisk spill og å flytte kula og beina fort.

Bråthen åpnet ballet etter 5 sekunder, for så å servere
fem
andre nettkjenninger.

Andre periode:

Perioden er drøye minuttet gammel når Lars Christian setter sitt tredje for dagen, assistert av Brage Holmstrøm. 36 sekunder etterpå skal Ajer bli kvitt smultringen på tavla si. En av de beryktede Nordmo-tvillingene, nærmere bestemt Magnus setter den i kassa. Ajer kjører litt høyere press i starten på denne perioden, noe som gir litt mer hawaii til tider – men vi klarer til slutt å få kampen inn i vårt spor igjen, og dominerer som vi skal på hjemmebane. Christian Andersen skal få sette vårt andre mål for perioden – et skudd fra skrått hold finner veien ved bortre stolpe – vakkert assistert av en ferdig-scora 2-meters pasning fra Stian Granseth. Martin Korpberget Bjørke var ikke helt i form, men stilte til kamp som den vikingen han er – han drar utover i banen og limer ballen i mål fra distanse – assistert av Daniel Bråthen. Daniel Bråthen er tydeligvis bestemt på å være servitør i år – for han assisterer også det nest målet – det er Geir Olav Bratberg som setter ballen i mål. De siste 7 minuttene har vi flere sjanser, men det ender 4-1 denne perioden, og det står da 9-1 til siste pause.

Som i første pause er Coach Halvorsen fornøyd. Han påpeker at vi ikke må la oss stresse som vi gjorde i noen små minutter i starten på perioden – men foruten det skal vi bare banke på videre. Vi er fysisk godt trent og når vi flytter kula så henger ikke Ajer med i det hele tatt.

Tredje periode:

Perioden er igjen ikke gammel – nærmere bestemt 2:55, når Bakkerud setter sitt tredje for dagen – igjen assistert av dagens servitør Daniel Bråthen. Så er det Stian Granseth som får sitt mål for dagen på en skikkelig tap-inn av typen tennis. Brage skyter knallhardt på keeper, som gir retur – og der står «søten» og plukker frukt i knehøyde. Ett minutt senere er det ny tap-in – her hadde dog frukten rukket å falle helt ned på bakken. Sindre Smestad Pedersen får pirka inn en ball på retur fra et skudd som Bakkerud har sendt av gårde – og stillingen er 12-1. De neste 2 minuttene får vi to mål imot. Først en unødvendig en pga tellefeil mens nummer to er i undertall. Vi får allikevel dagens siste mål – Christian Andersen avslutter et pent angrep med et skudd i nett-taket – assistert at Lars Christian Holm.

Brumunddal IBK spiller en solid match. 55 minutter med total dominans, 5 minutter hvor man er litt på hæla. Det er veldig godkjent og gutta har en knall dag på jobb. Igjen er det moro å se at hele laget står frem som et kollektiv og arbeider for hverandre fra start til slutt.

Det var nettopp dette Coach Halvorsen dro frem som noe av det mest positive fra dagens match. I tillegg er det tempoet i spillet, at hele laget presterer og at laget viser stabilitet hele matchen.

Nå er det 3 uker til neste match – nærmere bestemt Søndag 29. november kl 14:30. Da kommer det besøk fra de dype skoger – Elverum IBK. Et lag som så langt har full pott etter knepene seire mot Lillehammer IBK og Ajer IBK 2. Vi ønsker dem og alle andre velkomne til å se match – vi lover fart, mål, underholdning og…. Brannsår?