H1: A-laget fosser frem.

Fredag kveld var A-laget på Hamar for å måle krefter mot Ajer 2, det endte med nok en overlegen seier.

Lars Christian Holm åpnet ballet mot Ajer.

2.div Herre: Ajer IBK 2 – Brumunddal IBK 2-7 (1-3)(1-1)(0-3)

2015 sin nest siste kamp for vårt A-lag var mot Ajer IBK 2 på hedmarkstoppen en sen, mørk fredag i desember. Noe frafall og skader gjorde at laget som stilte til kamp hadde en blanding av rutine og ungt – men absolutt slagkraftig nok.

Bjørn Atle Thorstensen i mål mens Lars Bakkerud, Sindre Pedersen, Christian Andersen og Cato Norderhaug var å se på backen. Fremover var det Richard Alfstad med Daniel Bråthen og 15 år gamle Jonas Skåden, samt Hans Iver Frydenlund med kaptein Stian Granseth og Lars Christian Holm.

Første periode:

Gutta starter kampen greit, men er litt ivrige på grøten til tider og skyter før kula har fått bevegelse på seg. Etter 4 minutter får vi dagens første mål – Lars Christian Holm setter den i nota assistert av Hans Iver Frydenlund. 3 minutter etterpå er det Lars Bakkerud som setter sitt første for dagen fra distanse. Etter dette kommer vi litt mer på hæla, og Ajer får redusere halvveis i perioden. Derifra og ut er det en del raske avslutninger og vi tømmer oss litt defensivt – noe som gir Ajer noen skumle kontringer. Men det er vi som får neste mål – Hans Iver Frydenlund skyter fra litt distanse, og kaptein Stian Granseth tapper inn 1-3 ledelse til oss. Dette holder seg ut perioden.

I pausa blir vi enige om å roe ned spillet – etablere oss og la pasningene skape rommet vi trenger for å få gode muligheter.

Andre periode:

Vi starter perioden bra – og får ballen til å gå. Til slutt får vi også mål da Bakkerud serverer Richard som setter kula i mål. Knappe 3 minutter senere reduserer Ajer til 2-4 etter en liten tabbe i vårt forsvar. Jonas pådrar seg en 2-minutter for obstruksjon i sin A-lagsdebut – den rir vi av – og perioden ut fortsetter vi med unødvendig mye stress og rot. Vi spiller tidvis slik vi skal – men det er tydelig at ting ikke stemmer helt.

Vi går til pause med ledelsen 2-4.Laget trenger noen endringer for å få mere flyt – så det bestemmes at Christian Andersen flyttes opp på ving, Hans Iver Frydenlund på backen – samt at Jonas Skåden og Christian Andersen bytter rekke.

Tredje periode:

En periode som fungerer mye mye bedre. Det defensive sitter i langt større grad, og det offensive like ens. Fortsatt litt som skurrer – men det er mindre ting. Vi sccorer 3 mål denne perioden. Først Lars Christian med sitt andre, assistert av Stian Granseth, så er det Sindre pedersen som kommer på et flott løp fra sin backposisjon og blir servert av Hans Iver Frydenlund. Til slutt fastsetter Stian Granseth resultatet til 2-7 assistert av Lars Christian.

Alt  i alt en kamp som til tider har litt grus i maskineriet – men når det klikker så klikker det bra. Vi er fornøyd med 3 poeng på en halv-dårlig dag. Jonas Skåden får sin debut og blir tidenes yngste A-lagsspiller. Han gjør en meget bra kamp, og viser at han er en å se opp for i fremtiden. Har et par store muligheter som keeper dessverre redder mesterlig.

Neste kamp er allerede onsdag borte mot Gjøvik – årets siste match for A-laget, så får man se om dem går ubeseiret igjennom første del av sesongen?