H1: A-laget fester grepet

A-laget tok sin åttende strake seier onsdag, og har dermed ni poeng ned til Elverum.

DSC_0039 (1)
Richard Alfstad (Midten) og Daniel Bråthen (t.h) sto bak Dalas mål onsdag.

2.div Herre : Elverum IBK – Brumunddal IBK 1-3 (1-0)(0-1)(0-2)

Så var det endelig klart for kamp for A-laget igjen – etter en til tider solid, men også helt katastrofal kamp Lillehammer hvor man klarte å ro i land en knepen 9-8 seier. De dype skoger i Elverum var stedet – og laget var da naturligvis Elverum IBK. Vi reiser mannsterke med hele 14 mann, og en av de reisende er Robin Evenstad som får sin debut for A-laget.

Daniel Halvorsen er dagens målvakt. Backparene fra start er Christian Andersen – Kjell Gunnar Opseth og Sindre Pedersen – Hans Iver Frydenlund. Offensivt har vi 3 rekker med oss i dag. Richard Alfstad har med seg Geir Olav Bratberg og Lars Christian Holm, Daniel Bråthen har med seg Stian Granseth og Lars Johan Bakkerud og til slutt har Brage Holmstrøm med seg Robin Evenstad og Martin Korpberget Bjørke.

Første periode:

Det er tydelig at Elverum har en enkel plan for dagen. Ligge tett i forsvar og vente på kontringer. De første 8-10 minuttene får de knapt tak i ballen, og når de gjør er vi raskt oppi og får tatt den tilbake. Vi har noen greie sjanser – men det blir mye spill rundt et godt etablert forsvar. Siste halvdel av perioden blir vi litt overmodige og glemmer å fullføre rotasjon i laget – det resulterer i at en back går opp og ingen tar ansvar ned igjen. Når ballen da klareres i Elverum-forsvaret så blir det noen 2mot1 situasjoner og et par hvor Elverum er alene mot keeper. Det gjøres en grei jobb kombinert med slurv fra Elverums side som gjør at det ikke blir mål. Mål blir det derimot etter 16:37 – Elverums Tom Johnny Myrvold får gå og gå – vi rygger og rygger – og et dragskudd med skru sitter klint i nota bak Halvorsen i mål. Skuddet er hardt og velplassert, men spørs vel ikke om Halvorsen kunne tatt den hadde han vært litt lenger ute fra buret sitt. Perioden ebber ut med 1-0 til hjemmelaget, og dala går i pause med noe å tenke på.

Andre periode:

Dala går fra 3 rekker til 2 – og omrokkerer litt. Christian, Hansi og Robin setter seg – og vi får to rekker bestående av Bakkerud – Sindre – Richard – Geir Olav – Lasse, og Kjella – Martin KB – Brage – Bråthen og Stian.

Det ser ut til å funke greit da vi ikke slipper til Elverum på noen flere kontringer og defensivt har man stålkontroll. Vi triller baller rundt og rundt i forsøket å finne åpninger. Vi har noen sjanser, og etter 36:39 får vi utlikningen. Martin tar et frislag som keeper gir retur på, og der er returkongen sjøl, Daniel Bråthen på plass og utlikner til 1-1. Selv om man føler man har kontroll til tross for å ligge under, så var det godt for laget å få utlikningen såpass tidlig i 2. periode. Vi gjør ett bytte litt over halvveis i perioden – Stian setter seg og inn på vingplass kommer Hansi. Resten av perioden er veldig lik resten – Brumunddal har ballen, Elverum ligger i forsvar og slår langt så fort de får den. Det blir ikke flere mål, men gutta er i gang!

Tredje periode:

Vi starter perioden veldig bra – og bare 1:19 ut i 3. periode sitter målet som gir oss ledelsen for første gang i dag. Igjen er det Daniel Bråthen som setter den i kassa, assistert av Brage Holmstrøm! Deilig! Vi fortsetter å presse og det er vi som har ballen, sjansene… og målet! 11:14 ut i siste periode sitter 1-3 ledelsen! Richard Alfstad sender en markkryper med sitt legendariske tilslag på ballen, assistert av Bakkerud. Resten av perioden blir lik – og for en gangs skyld klarer vi å være kyniske. De siste 2-3 minuttene er det vi som bestemmer oss for å spille kjedelig – vi triller ball i eget forsvar og dumper ballen når vi blir presset. Vi har en bitteliten hjerneblødning når ballen sendes lavt inn foran eget mål – men Elverum klarer ikke å utnytte sjansen sin – og det ender 1-3!

Se tabell for 2.div her.

Det er veldig gledelig å ta en slik seier. Vi møter et veldig defensivt lag, og vi viser tålmodighet og ståpåvilje når vi rett og slett maler dem i senk. Vi har stålkontroll, ballinnehavet og sjansene i kampen – og vi reiser hjem med 3 velfortjente poeng!

Morsomt i dag at Robin Evenstad får sin debut på A-laget. Han gjør en veldig god førsteperiode og viser at han er veldig solid defensivt, og er heller ikke langt unna å sette ballen i målet ved en anledning. Høydepunktet der må være når han går rent inn i en takling ved vantet mot en Elverumspiller som er høyere og tyngre – og hvor Robin går seirende ut av duellen.

Vi tar med oss en del erfaringer fra kampen – det er ikke ofte vi møter lag som står så defensivt, så det var veldig nyttig i den videre jobben med laget. Vi takker for kampen – og gleder oss til årets siste kamper!