D1: TOK GJØVIK PÅ SENGA

Jubel aften. Hjemvendte Silje Heide Romsås viste fort hvorfor hun og Brumunddal blir å regne med i år.

GJØVIK IBK – BRUMUNDDAL IBK 0-6 (0-2)(0-4)(0-0)
28.10.21
GOBB Arena

Det har gått 1348 dager siden sist Brumunddal noterte seg for seier over Gjøvik. Vi må helt tilbake til februar 2018 for å finne sist gang det ble Dala seier over de blå. Torsdag kveld hadde Gjøvik invitert inn til sin sesongåpning i deres ny storstue, GOBB Arena, men akkurat i dag,  var det de sorte og rød som sto for festen på parketten.  Etter tapet mot Ottestad for en uke side var Brumunddølen revansjesugne, og det skulle vertene virkelig få merke. Pandemien er «over» og dette var hjemmelagets første kamp etter at alt stengte ned, men denne kvelden her virket det ikke som om Gjøvik hadde fått med seg at sesongen hadde startet igjen.

For det tar ikke mer enn 11 sekunder før det smalt i nettet til hjemmelaget. Brumunddal tar tidlig ledelsen ved Kristin Mostuen Børresen. Det ser fortsatt ikke ut som om Gjøvik har våknet, for drøye minuttet senere smeller det igjen. Børresen sender ballen til Tale Raddum Berntsen, som øker ledelsen til 2-0. Etter den gode starten jevner spillet seg mer ut, og Gjøvik kommer tilbake fra sjokkstarten til Dala, men Brumunddal har fått satt ett godt forsvar fordagen, som gjør det vanskelig for Gjøvik å finne veien til nettmaskene. Brumunddal har endret på formasjonen i de bakre rekker etter forrige kamp, hvor blant annet Mari Kartomten har trekt ned i backposisjon. Det skulle vise seg å være en plass denne damen trivdes godt på, og sammen med søster Ida Kartomten stengte de igjen forsvaret. Det samme gjorde Annette Dæhlin og Anne Kristin Karlsen Furebotten, som motstod det stadig større presset fra Gjøvik uten å mukke. Brumunddal går dermed til pause med 0-2.

Andre periode starter som første, og Dala utnytter at Gjøvik fortsatt virker å være i dvale. Det tar ikke mer enn 12 sekunder før Børresen igjen klinker kula inn bak en overrasket Ragnhild Myhrvold, i gjeddeburet. Og som i første periode går det drøyt ett minutt før ballen igjen sitter i nota. Denne gangen er det SIlje Heide Romsås som er eksekutør, som til alles glede er tilbake i klubben etter utlån til Ottestad sist sesong. Assist kom fra nyervervelsen Anette Mostuen Wiken, som er et kjapt og spennende tilskudd til løperrekka.
Brumunddal og Børresen har mer på lager denne perioden, for to minutter senere er hat-tricket et faktum og Dala leder 0-5, 3:36 ut i andre periode. Fem minutter senere kommer enda et strålende mål fra Romsås, som øker ledelsen til 0-6. Brumunddal fortsetter med det gode spillet resten av perioden, og ser ut til å ha et godt grep om kampen. Tidvis ble det noe stress, for Gjøvik har ikke gitt opp, men Dala rir av og unngår baklengsmål også denne perioden.

Tredje periode ble en forsvarsøkt der damene måtte trekke seg mer defensivt grunnet et massivt press fra Gjøvik. Solfrid Neverrøsten og Tale Berntsen jobbet godt i centerposisjonen, og bidro til å holde laget tett og kompakt. Back-rekkene skinte i rustning der de gang på gang stoppet Gjøviks damer i kampen om å nærme seg målet. Det ble allikevel noen skudd som snirklet seg forbi, men Dala har fortsatt en eminent burvokter i  Eva Helen Hobusch-Leirpoll, som viste at det fortsatt er «katteredninger» i henne, selv etter en lang pandemi. Perioden ender dermed målløs.

Dermed kan våre damer juble over en meget sterk borte serie over Gjøvik som tok sølvet sesongen før pandemien satte en stopper for alt. Damene spilte en svært god kamp hvor det meste fungerte i begge ender av parketten.  De viser samtidig at det bør være innen rekkevidde å utfordre Ottestad, som kanskje den sterkeste motstanderen i serien, om seriegullet.