D1: Damelaget fikk det tøft mot Elverum

Elverum ble forsterke i årets første kamp.

2.div dame: Elverum – Brumunddal

Første kamp etter juleferie var borte mot Elverumsdamene. De stilte med seks utespillere og keeper, vi med to fulle rekker. Et usikkert kort for Dala-damene denne kvelden var keeperen, som egentlig ikke er keeper. Alle damene på Elverum denne kvelden har spilt i mange år, og har bøttevis med rutine, noe som skulle vise seg å slå positivt ut for de denne kvelden.

Kampen starter i et veldig rolig tempo, nesten gå-tempo. Begge lagene virker usikre på hvor de står hen, og ingen tør helt å ta initiativet i kampen. Etter 13.42 i 1.periode får den målsikre Elverums-kapteinen stå umarkert midt foran Brumunddal sitt mål, og 1-0 til hjemmelaget er et faktum.

I praten i pausen er vi enige om at vi må opp med tempo, bevegelse og prat. Med to fulle rekker skulle vi ha god mulighet til å styre denne kampen, og spille vårt spill. Fram til nå har vi vært med Elverum på deres lave tempo, og sånn sett spilt de gode.

2.periode starter litt på samme måte som den første. Tempoet er det samme, og Elverum spiller klokt. De tar ingen unødvendige løp, men setter fart når det er reelle sjanser for å få mål. Etter 7.55 er det igjen deres kaptein som er frempå, og stillingen er 2-0.  Det går mindre enn åtte minutter før kapteinen til Elverums-damene er frempå igjen, og 3-0 er et faktum. Vi har ikke klart å heve tempoet så langt, og prøver å legge en ny plan i pausa.

Vi skal flytte presset høyt opp i banen, og forsøke å stresse Elverum på den måten. Vi må fortsatt prate mer, og bevege oss og vise at vi vil ha ballen. Det fungerer dårlig å stå og vente på at den skal komme.

Planen fungerer nogenlunde i starten, og vi skaper et par farlige situasjoner, blant annet et stolpeskudd. Elverums keeper er god, og rydder unna det som kommer, både høyt og lavt. Etter 13.39 kommer Elverum på en overgang, og vi svikter litt i markerinen foran mål igjen. 4-0 til Elverum, og med det er kampen ganske avgjort. Vi vil så gjerne ha et mål og klarer til slutt å få ballen inn. Sanna er vår målscorer etter 18.42. Hun plukker opp en retur og smeller til på direkten.  Sluttresultatet blir 4-1 til Elverum, og de tar en fortjent seier på en dag hvor vi ikke er helt på topp. Kanskje skulle vi hatt ei treningsøkt eller to etter ferien før vi spilte kamp.

Vi er enige om at vi må heve oss til neste kamp som allerede er mandag 16.januar kl 19.30 i Fagerlundhallen.