H1: A-laget går for opprykk!

Etter sesongens siste kamp er det klart at Dala har takket jeg til kvalikk.

2.div  Herre: Lillehammer IBK – Brumunddal IBK 5-4 (1-2 / 2-0 / 2-2)

Sesongens siste seriekamp ble spilt mandag kveld mot Lillehammer IBK i den tidligere OL-byen. Tidligere samme dag, hadde klubben takket ja til en eventuell kvalikk plass til 1.div.

Lillehammer er den eneste klubben som har vært i nærheten av å tukte seriemesterne fra Dala denne sesongen, med knepene seire til Dala, 4-5 og 9-8. I begge kampene har Brumunddal vært i føringen, men sluppet Lillehammer innpå seg i siste periode. I begge oppgjørene har det blitt i overkant hett – og dagens kamp ble ikke noe unntak.

Daniel Halvorsen vokter buret i dag. Ei rekke bestående av Christian Andersen, Lars Johan Bakkerud, Martin Korpberget Bjørke, Daniel Bråthen og Magnus Maller – og rekke 2 bestående av Sindre Smestad Pedersen, Kjell Gunnar Opseth, Richard Alfstad, Lars Christian Holm og Geir Olav Bratberg. På benken starter Stian Granseth og G15 spillerne Mats Bakkom og Robin Evenstad – førstnevnte fikk spilletid i siste periode.

Første periode:

Brumunddal  starter kampen bra, og vinner mye dueller. Det bølger litt frem og tilbake før dagens første sitter i nota. Det er Lars Christian Holm som drar seg inn og setter Dala i føringen 1-0. Martin K. Bjørke dra siden på seg en 2-minutters utvisning for spill med hånd. Denne rir bortelaget greit av.  Minuttet etter at Brumunddal blir fulltallig får Richard Alfstad ballen fra Kjell Gunnar Opseth –  han går noen skritt inn og fra skrått holdt setter han den opp i nærmeste kryss! Snaue minuttet senere får dessverre Lillehammer redusere. Dala taper et par dueller på midten og en Lillehammerspiller får komme alene med Halvorsen i Dalaburet og setter den sikkert  i mål. Dermed går lagene til pause  med 1-2.

Andre periode:

Brumunddal ønsker å fortsette det tidvis fine spillet fra første periode, og samtidig fullføre pressene sine.De har sjansene men er tidvis inn effektive. I overtallspillet kommer ikke gjestene nærmere enn noen stolpetreff. Dette viser seg å bli kostbart, da Lillehammer snur kampen denne perioden. Først på kontra 2 mot 1 og siden et skudd, slik at vertene har snudd til 3-2 når lagene går til pause.

Det sprer seg litt frustrasjon i bortelaget denne perioden, da Lillehammer ikke ryker på utvisning for farefullt spill.  Bakkerud rykker på en 2 minutters utvisning og i samme duell får han kølla til motstanderen i øyet. Motsanderen løfter kølla over hodet på Dalas nummer 3 for å komme rundt og treffer han i hodet, som i følge regelverket kvalifiserer til farlig spill og utvisning.

Tredje periode:

Dala må jobbe hardt i 3. periode for å hente opp vertslaget. Dessverre fortsetter gjestene å dra på seg utvisninger. Bratberg får en 2 minutter for holding og i det påfølgende overtallet øker Lillehammer til 4-2. Skuddet går inn på nærmeste og burde vært tatt av keeper Halvorsen. Men så våkner gutta igjen, og i løpet av de neste minuttene utlikner Brumunddal til 4-4! Først er det Bratberg som scorer på et godt skudd langs bakken assistert av Holm – deretter utligner Pedersen til 4-4 på ett av sine kjente løp fra back posisjon. Etter pasning fra Alfstad sitter den i bortre. Gutta er i gang og ser ut til å ha kontroll igjen. Så skjer noe som ikke skal skje. Lars Christian Holm mister hodet helt og løper ned en av motstanderne og får en 5 minutter for hardt spill – unødvendig og ufint og straffen er helt korrekt.

Dala kjemper med nebb og klør for å unngå baklengs, og når klokka viser 16 minutter blir det totalt kaos på bana hvor flere forseelser som normalt fører til utvisninger blir oversett. I en av duellene mister en Lillehammer spiller kølla si, for så å sparke ballen bort uten kølle. Klart regelbrudd. Deretter løper han av banen og bytter, uten å ta med seg kølla si. Nytt regelbrudd som fører til 2 minutters utvisning.  I spill 5-4 entrer han banen igjen for å hente den forlagte kølla, slik at Lillehammer har seks mann på bana. For mange spillere på bana skal føre til 2 minutters utvisning. Her er det flere regelbrudd dommerne burde! sett, og trolig også så, ingen av de blir det dømt på, og i påfølgende kontra banker Lillehammer inn 5-4 mens Dala er mest opphengt i at det skal blåses.

Etter dette mister Dala litt fatning, og er dessverre mest opptatt å diskutere med dommerne. Dette gir coach og målvakt Halvorsen en 2-minutter for protest og spill 5 mot 3 i et minutt. Kampen ebber ut med 5-4 til Lillehammer.

En utrolig jevn og spennende  kamp som lever helt til siste slutt. Lillehammer spiller med hjertet utpå drakta, noe Dala også gjør. Beklagelig vis mister Dala hodet, grunnet fokus på dommeravgjørelser i stedet for fokus på egne oppgaver.

Kanskje var tankene rundt en eventuell kvalikk denne kvelden. Gutta fikk hvertfall verdig motstand denne kvelden, og måtte se en «perfekt sesong» gå tapt, med sesongens første tap.