H1: Thrilleravslutning mot Lillehammer.

A-laget tok med seg alle poengene hjem onsdag kveld, men det ble unødvendig spennende i slutt minuttene.

innebandyherrer 014

2.div Herre Lillehammer – Brumunddal 4-5 (0-3)(2-1)(2-1)
Referat herre 1: Lillehammer IBK – Brumunddal IBK 4-5
Vårt a-lag var klare for årets andre kamp – den første bortekampen vår, og vi skulle besøke Kristinshall på Lillehammer. Et par forfall før match pga skader, men det går greit når bredden er god.
Det var mye kjente fjes på Lillehammer som vanlig. Magnar, Kevin, Lunna, Mareks, Flogen osv sto på andre siden og trippet. Dagens dommerpar var Jarand Glæserud og Kim Arne Østby fra Gjøvik.

Første periode:
Her kan vi enkelt skrive at vi har full kontroll. Vi vinner perioden 3-0 etter scoringer av Daniel Bråthen, Lars Christian Holm og Richard Alfstad. Vi får mye rom og vi har veldig mye ballbesittelse. Lillehammer står kompakt og gjør det vanskelig for oss å komme inn foran kassa slik vi vil – men de gangen vi får det til så blir det mål.
Til pause snakker vi om å bruke point-linja vår mer, tillate oss å ha litt ro i kroppen, samtidig som vi skal presse høyt og hardt når vi er i forsvar.

Andre periode:
Vi er litt avventende i presset – men vi spiller fortsatt bra. Vi har mange sjanser, men sliter litt med effektiviteten denne kvelden. Mye skudd går i blokka, keeper eller utenfor. Det er Lillehammer som scorer det første på en pasning foran mål hvor vi har glippi i markeringa vår. Brage setter inn neste etter flott spill hvor han får avslutte på helt tomt bur – men så (i følge han selv) får han en hjerneblødning 1,30 før pause og sender en lillehammer-spiller alene med Bjørn Atle. Bjørn Atle sier at han også lider av samme diagnose – og slipper ballen mellom bena. Slikt skjer med risikoen og presset vi har i spillet vårt. En bra periode til tross for at Lillehammer vinner den 2-1.
Denne pausa snakker vi nettopp om å få kula til å gå fortere – vi får mye rom når vi flytter ballen og til slutt spiller oss bak målet til Lillehammer. Vi snakker også om å få inn presset litt hardere, og ikke være avventende som vi var til tider.

Tredje periode:
En periode litt som den andre – men med litt mer kaos. Vi scorer først da Christian Andersen finner Stian «Søten» Granseth på motsatt som enkelt setter inn 2-5 etter bare 2:38 av siste periode.. Vi føler vi har kontroll – men etter 48:44 får Brage dagens (og sesongens) første utvisning. Merkelig situasjon hvor Brage snakker med dommer – når han er ferdig og snur seg for å gå unna, legger en Lillehammer-spiller ned ballen og bevisst skyter så den treffer Brage… 2 minutter for feil avstand. Vi holder imot til vi får nok en utvisning, denne gangen på Geir Olav for slag. Lillehammer klarer å putte akkurat i det Brage kommer på bana, så vi får 2 til prisen av en der – og vi er fulltallig igjen. Etter dette har vi litt mer kontroll igjen, men så kommer en situasjon som gjør kampen unødvendig spennende for vår del. Vi får tildelt frislag i vår sone etter at Geir Olav blir lagt i bakken. Lillehammer begjærer timeout – og når den er ferdig så gir dommerne frislag til Lillehammer.. Lillehammer scorer da i situasjonen etter dette frislaget og stillingen er 4-5.
Deretter får Lillehammer en helt korrekt 2minutter for slag etter at 2 mann forsøker å knekke kølla til Lars Bakkerud et par-tre ganger. Denne 2-minutteren har vi fokus på å få tida til å gå – roe ned og forsøke å heller utnytte sjansen. Det ebber ut med ingenting i det overtallet. Noen sekunder før slutt så får Magnar Johansen ballen på vår venstre side – og skyter mot motsatt kryss. Lillehammer jubler, dommeren blåser for mål – til sterke protester fra våre gutter både på banen og benken – ballen går i krysset og ut. Etter litt diskusjon mellom dommerne så finner de ut at de ikke fysisk så at ballen var inne – ingen scoring. Etter dette ebber kampen ut og vi vinner på en litt kranglete dag.

Oppsummert så er det en kamp hvor vi spiller bra, men sliter med å omsette sjansene i mål. Vi krangler også mye med underlaget i Kristinshallen – harde pass langs gulvet fungerer dårlig når den bare ender opp med å sprette og mottaker må bruke tid på å få kontroll på ballen igjen. Vi får ikke den flyten vi liker å ha i pasningsspillet vårt. Lillehammer ser ut til å kunne dette, og vi forstår godt hvorfor godt over halvparten av pasningene fremover i banen er høye og lange.

Takk for kampen til alle som deltok – neste kamp er førstkommende søndag mot Ajer 2 – hjemme i vår egen lekestue!