Portrettet – Lars Johan Bakkerud

Bli bedre kjent med herrelaget! Vi vil i tiden fremover komme med spalten portrettet og førstemann vi har slått av en prat med er Lars Johan Bakkerud.

_DSC6827 #3

Lars Johan Bakkerud

Alder: 24
Yrke: Yrkessjåfør for Tine SA Brumunddal
Posisjon: Back
Moderklubb: Brumunddal IBK
Tidligere klubber: Ingen
Debut: 2009
Antall sesonger i klubben: 7
Beste motspiller: Willy Fauskanger (Greåker IBK)
Beste medspiller: Brage Holmstrøm
Høydepunkter i Brumunddal IBK: Slå Ajer på hjemmebane (1. divisjon), slå Vålerenga på hjemmebane og bortekampen mot Nor92 på grunn av arrangementet og opplegget rundt kampen.

Lars Johan Bakkerud har spilt for Brumunddal IBK siden 2009 og grunnen til at han startet med innebandy, var fordi han ville drive med noe som lignet hockey, siden det ikke var noen hockeymuligheter i nærmiljøet dette året. Det var også den idretten som var mest hockey relatert, forteller han.

På banen tar han med seg mange gode egenskaper, noe han selv mener er fysikk, skudd og spilleforståelse.

Etter to tidligere sesonger i 1. divisjon er det ingen tvil om hva Bakkeruds mål for den kommende sesongen er:
– Jeg vil helt klart rykke opp igjen til 1. divisjon på grunn av et mye bedre nivå og fordi det er mye mer arrangement og opplegg rundt kampene. Dette gjør at det hele virker mer seriøst. Det er også mange flere tilskuere på kampene i 1. divisjon, noe som får deg til å yte ekstra på bana, sier han.

Han forteller videre at han har fått et større innblikk i hva som kreves for å spille på et høyere nivå, noe som har gitt han lysten på å satse mer.

– Hva tenker du om årets sesongoppkjøring både for laget og deg individuelt?

– Det kunne sikkert som alle andre år ha vært bedre, men i sommer har vi vært en liten gjeng som har møttes for å løpe bakkedrag og intervaller. Noe som er fremgang siden i fjor. Det virker også som at det blir mer opplegg og seriøsitet rundt treningene i år, så det blir spennende å se hvordan det fungerer i praksis og ikke bare på papiret, sier Bakkerud.

–Trenerteamet har ansvaret for å få det beste ut av laget, har du noen gode tips til dem for hvordan laget skal spille den type innebandy du liker?

– Vi som spillere må være mer bestemt og bruke tiden vi har på trening til å trene. Trenerteamet må også ha i bakhodet at for å spille kamper må man også møte opp på trening, fastslår han.

Bakkerud forteller også at det virker som at klubben er mer opptatt av at de vil utvikle seg til å bli en større og bedre klubb, sett i forhold til da han begynte i klubben i 2009. Han mener også at klubben har større ambisjoner nå enn hva de hadde tidligere og de tenker mer på hvordan de vil fremstå som en mer ettertraktet klubb.

Etter det man ifølge Bakkerud kan se på som en skandalesesong, hvor de i fjor lå nederst på tabellen, tror og håper han at de i år får muligheten til å spille kvalik til 1. divisjon

/Maria Gustavsen