H1: Dala raknet etter en meget god start.

Brumunddal hadde muligheten til å klatre på tabellen i dag, og komme a poeng med Horten, men det var gjestene som ville mest i Fagerlundhallen i dag.

IMG_0298
Brumunddal med kaptein Bakkerud i spissen startet bra, men så sluknet hjemmelaget…

Box referat Box kampfakta Box tabell

1.div øst herre:   Brumunddal IBK – Halden IBK 6-9 (3-3)(1-3)(2-3)

I utgangspunktet var vi 10 mann – men med Edmunds som er blitt syk og KB som må gi seg på oppvarminga med detta kneet sitt – så var vi plutselig nede på 8 mann. Vi gjorde det beste ut av det. 3 backer, 2 centere og 3 løpere.

Brumunddal stilte med følgende lag:

Målvakt                               Magnus Skulstad (Morten Lien spilte også)
Forwards:                           Magnus Maller – Kjell Gunnar Opseth, Richard Alfstad – Brage Holmstrøm – Daniel Bråthen
Backer:                               Lars Johan Bakkerud  – Sindre Pedersen – Cato Ødegård

Første periode – og gutta starter bra. Allerede etter 18 sekunder finner nettmaskene. Daniel Bråthen får kula i nettet – og vi kommer godt i gang. Men Hvor lenge var Dala i paradis? Jo ganske nøyaktig 32 sekunder. Da får en Halden-spiller gå og gå på tvers av slottet vårt – og når keeper har lagt seg legger han kula opp i nettaket.
Etter dette har gutta mye ball og bra spill – vi kriger bra og står greit defensivt. snaue 6 minutter er spilt når Bakkerud får skyte et skudd (LAVT for en gangs skyld!) og det smeller inn via stolpen – Sindre får assisten. Men neste mål – til tross for at vi føler vi har mye av spillet, er Halden sitt. 2-2. Men nå er det vår tur til å svare fort – 50 sekunder senere tar Maller med seg ballen fra egen sone – passerer en mann og smeller den kontakt i nettaket via tverra. Flott mål! 3-2. Etter dette bølger det litt frem og tilbake, men 2 minutter før pause får Halden utlikne til 3-3, noe som også blir pauseresultatet. En dupp av et skudd som finner motsatt vinkel, over skuldra på Skulstad i målet.

Vi blir enige om å fortsette spillet – men være enda tightere i eget forsvar – tettere oppi dem vi markerer, og være litt mer effektive i forflytning av ballen.
Dessverre gjør vi nesten stikk motsatt. Vi gir Halden unødvendig mye rom foran målet vårt, noe som gjør at de får score nye 3 mål denne perioden – og vi bare ett. Det er vi som scorer først – denne gangen etter 16 sekunder. Bakkerud med assist fra Brage. Deretter går det 5 minutter, før det er 5 minutter vi vil glemme fort. Halden får score 3 mål – på samme vis som tidligere – ved at vi er alt for snille i egen sone og glipper i markeringer. Vi har også våre sjanser, men klarer ikke å sette dem. Så vi går til pause med 4-6 til Halden.

bråthen
Brumunddal og Daniel Bråthen startet friskt og tok ledelsen etter kun 18 sekunder.

Siste periode så våkner vi litt, men det er Halden som setter de to første målene og leder 8-4. Det er mye marginer for Halden, og imot Brumunddal i denne perioden – det registreres 4 stolpeskudd fra oss denne perioden – og det sier litt. 5-8 sitter ved en scoring slik vi har sagt vi skal spille. Tversoverpassning fra Bakkerud og Bråthen banker den kontant i nota. Vi føler vi er det førende laget igjen, og kjemper for å få reduseringer. Vi får en redusering som blir annulert på merkelig vis. Brage får frislag imot seg for å stikke kølla mellom bena på en motstander – Hvordan det kan blåses på er for oss en gåte. Brage står stille, og Halden-spilleren rygger et par meter slik at han til slutt tråkker på kølla til Brage så den knekker. Akkurat når dette skjer så setter en av våre ballen i nota – men avblåst. Dette var den sjansen vi følte vi fikk. Stillingen hadde blitt 6-8, vi var i «skuddet» med mye bra spill og sjanser – og vi hadde hatt 6 minutter å få 2 mål til på. Rett etter får Bakkerud en utvisning og i påfølgende overtall setter Halden spikeren i kista til 9-5. Vi får en redusering på tampen – Brage med en 45-pasning ut i slott som Richard ekspederer i mål.

straffe MS
Halden fikk to straffer i dag. Magnus Skulstad reddet den første (som her), men måtte gi tapt på den andre

En kamp hvor vi kom, spilte og score i første – glemte at en kamp varer i 3×20 i andre, og våkna til liv siste 10 av tredje. Man kan skylde på marginer, dommere og alt mulig – men vi er ikke gode nok når det gjelder – og det er vi klar over alle mann – spillere, trenere og støtteapparat.
Sammen skal vi jobbe fremover for å ta de poengene vi trenger. Vi har ikke blitt «pissa på» av lagene rundt oss. Knepne tap mot Bærumsverk, OSI og Halden – seier over Ajer. Mye kan fortsatt skje, men mattestykket er enkelt – vi må vinne kamper – og det tror jeg vi skal kjøre!

.