Ajer IBK 2 – Brumunddal IBK 5-6 (1-4)(3-1)(1-1)

Ajer 2 – Brumunddal 5-6 (1-4, 3-1, 1-1).

Viktig seier før juleferien

Ledet 5-1, slapp Ajer til 5-5 men avgjorde til slutt.

Brumunddal møtte et godt Ajer-lag med fire førstelagsspillere mandag, men rykket og spilte til årsbeste de første 25 minuttene. 5-1 ledet vi allerede etter 28 sekunder av den andre perioden etter tidvis glimrende angrepsspill og solid forsvarsspill.

Vi tok ledelsen allerede etter 1.27 av kampen, da Magnus Maller skjøt utagbart for Ajer-målvakten fra venstrekanten etter pasning fra Stian Granseth. Selv om Ajer utliknet etter drøyt tre minutter lot vi oss ikke stoppe, og i tur og orden banket vi inn tre mål til, ett i hver rekke. Først fikk Henning Rugsveen åpnet poengkontoen for sesongen med en pasning til Hans Iver Frydenlund.

Så fikk Sindre Pedersen notert årets først poeng etter målgivende til Lars Bakkerud, som knallet ballen i mål fra distanse etter frislag. Til sist fikk Tom Richard Hovde sitt første poeng for sesongen med målgivende til Richard Alfstad.

2. periode startet veldig bra med godt spill og 1-5 allerede etter 28 sekunder da Richard lurte ballen inn fra sin posisjon bak mål. Vi spilte flere gode bytt etterpå, blant annet i et overtall uten å få uttelling.

I stedet begynte Ajer å presse oss litt høyere og stresse oss mer, samtidig som de ble giftigere på overganger med førsterekka bestående av tre 1. divisjonsspillere: Kristoffer Sundmoen, Helge Larsen og Ole-Kristian Brodal Sveen. Den nevnte trioen lå bak fire av fem mål for hjemmelaget i kampen.

Spesielt sort rekke ble straffet litt for å stå høyt i banen da de mistet ballen. Plutselig sto det 4-5 og vi fikk i tillegg en utvisning å ri av fordelt på andre og tredje periode.

Det klarte vi glimrende, men etter drøyt fem minutter av perioden kom utlikningen til 5-5 etter godt og kvikt Ajer-spill.

I stedet for å falle helt sammen klarte vi å løfte oss igjen, og spille litt tryggere. Brage Holmstrøm fikk uttelling på et direkteskudd etter flott pasning av Marius Resvold. Etterpå klarte vi å roe ned mer og ikke gå oss bort offensivt, samtidig som vi likevel skapte noen sjanser.

Hjemmelaget fikk en utvisning 2.09 før slutt, og tok timeout. Vi gikk ned på to rekker med rutine og trygghet, og trillet ballen i starten av overtallet. Da Ajer vant ballen tok de ut målvakten og gjorde et siste forsøk på å få en ny utlikning, men vi jobbet hardt for å holde dem unna sjansene. I stedet fikk vi to-tre muligheter til å sette ballen i åpent mål, men vi bommet eller ble blokkert.

Det ble likevel sesongens femte seier på sju kamper, og høstsesongen har vært veldig bra totalt sett. Håper alle tar et par treninger i romjula og stiler friske og raske til trening 2. januar.

God jul!

Kampfakta

1       01.27      0-1    Magnus Maller             Stian Granseth                 5-5

1       03.32      1-1    Kasper Sandlie             Marosh Hargash              5-5

1       06.25      1-2    Hans Iver Frydelund     Henning Rugsveen           5-5

1       11.54      1-3    Richard Alfstad             Tom Richard Hovde        5-5

1       13.16      1-4    Lars Bakkerud             Sindre Pedersen              5-5

2       20.28      1-5    Richard Alfstad             Brage Holmstrøm            5-5

2       26.40      2-5    Ole-Kr. Br. Sveen        Kristoffer Sundmoen        5-5

2       28.17      3-5    Helge Larsen                Kristoffer Sundmoen        5-5

2       39.08      4-5    Helge Larsen                Ole-Kr. Br. Sveen           5-5

3       45.09      5-5    Ole-Kr. Br. Sveen        Helge Larsen                   5-5

3       48.35      5-6    Brage Holmstrøm         Marius Resvold               5-5

Utvisninger:

Ajer 2×2 min., Brumunddal 1×2 min.

Dommere: Kevin Ricardsen, Jon Vegard Grønli, Lillehammer – Gode, selv om de var litt strenge med oss J

Laget:

Målvakt: Morten Lien

Sort rekke (3-3): Brage Holmstrøm (1+1), Richard Alfstad 2+0, Marius Resvold (0+1) – Tom Richard Hovde (0+1), Dzanin Hamzic.

Rød rekke (2-1): Magnus Maller (1+0), Kjell Gunnar Opseth, Stian Granseth (0+1) – Sindre Pedersen (0+1), Lars Bakkerud (1+0).

Grønn rekke (1-1, og den får Lien ta J): Espen Helgeson, Henning Rugsveen (0+1), Hans Iver Frydenlund (1+0) – Cato Ødegård, Cato Norderhaug.

Spilte også: Halvard Hagelund.