Tredje strake seier for andrelaget.

I disse juletider er det laks som står på menyen for folk flest, men for våre gutter var det i dag gjedder som skulle fortæres.

3.div herre: Brumunddal IBK 2 – Gjøvik IBK 8-4 (1-2)(4-2)(3-0)

En drøy månded siden sist det var kamp for andrelaget, så det var en tent gjeng som mønstret opp i Fagerlundhallen.

1. periode: (1-2)
Vi får en verst tenkelig start, da en gammel kjenning får gå kjøkkenveien og sette 0-1 på tavla etter 51 sekunder. Forsvaret er ikke part, og Lien blir stående igjen på feil stolpe.
Vi tar så over spillet og prøver å holde ballen mest mulig i bevegelse, for å skape åpninger i ett kompakt Gjøvik forsvar. Etter seks minutter finner vi en åpning, da John Amund Hansen ordner utligning. Gleden varer ikke lenge. I neste bytt slipper første rekka igjen inn mål, og Gjøvik leder 2-1 som står seg til pause.

2.periode: (4-3)
Vi gjør ett par endringer på 1. rekka i pausen. De to som startet benken får komme inn. I denne  perioden er vi langt på og gutta jobber bedre enn i første.
Vi tar tidlig kommando også denne perioden. Etter 21.25 spiles Stian «Søten» Granseth fri inni midten, «søten» gjør ingen feil og setter inn 2-2, assistert av Tom Richard Hovde. Heller ikke denne gangen bruker gjeddene lang tid på å ta ledelsen igjen. Snaue to minnter senere fører Simen Sagstuen Gjøvik igjen i ledelsen, etter noe passivt forsvarspill. Vi fortsetter å male på og får belønning i det 25 spilleminutt da kaptein Fredrik Nordhagen tar ansvar og setter inn nok en utligning. Assist fra Halvor Teige.

Så langt har Gjøvik stått lavt i forsvar og kjørt på overganger. Flere av gjeddene hadde god fart og teknikk, og det ble mange soloraid fra de blå denne kvelden. Etter halvspilt periode kommer nok en overgang, og det er igjen Sagstuen som banker ballen i nota. Gjøvik leder dermed 3-4, men dette blir også siste gang.
Vi svarer tre minutter senere da Norhagen setter sitt andre for kvelden og ordner nok en utligning, og like før slutt sender Stig Atle Lunna Aamot oss opp i ledelsen for første gang i kampen. En ledelse vi aldri skulle gi fra oss.

3.periode: (3-0)
Fortsatt mye å rette på i pausen og en aldri så liten torden tale fra «gamlefar» Rugsveen. Vi må luke bort blindpass, og la kula gå enda mer innad i laget. Hittill har vi spilt bort ballen litt for lett og gitt Gjøvik alt for mange overganger, akkurat slik de ønsker. Vi går også ned på tre backer, og danner tre løperrekker. Jonne-Søten-Lunna, Lars-Henning- Fredrik og Henrik-Freddy-Stian. Halvard, Teige og Tom rullerer på backen.

Dette blir en meget bra periode fra vår side, både offensivt og defensift. Vi slipper Gjøvik til langt mindre denne perioden, og vi står selv for de største sjangsene.
På tiden 53.39, gir Jonne oss økt ledelse da han drar seg fint rundt på høyre kanten, og setter skuddet i nærmeste kryss.
To minutter senere blir Tom Richar Hovde løpt ned i rygg inne i feltet og vi får frislag fra gunstig posisjon. Lars Johansen tar det, slår fint tilbake til Hovde, som banker ballen opp i nærmeste kryss. Vi leder 7-4 når det er under fem minutter igjen å spille.

I neste bytt punkterer Lunna definitivt kampen, da han gjør det meste selv og setter 8-4 på tavla. Dette står seg også ut og vi vinner vår tredje av tre mulige kamper.

Alt i alt skal vi være godt fornøyde i dag. Vi hever oss hele veien utover i kampen etter en noe tung start.  Kamper mot vår mjøsrival Gjøvik pleier alltid og være tøffe og gjevne oppgjør. Intet unntak i dag.
 Vi har med fem spillere som er født 94-96. Alle klarer seg veldig bra. Halvor Teige, født 96, får sin første kamp på senior nivå, og gjør etterhvert en kjempe soid kamp i forsvar. Jonne, født 95, noterer seg for to mål i dag.
Andre rekka vår fungerer meget bra hele kampen i dag, og står for seks av målene, samtidig som de holder nullen bakover. Vi har en liten jobb med å få satt den andre rekka etter i dag. De fire baklengsmålene rekka slipper inn, kan enkelt lukes bort.

Stort av Gjøvik å stille lag i dag tross sykdom, åtte spillere, men slik er det desverre noen ganger.

Neste 3.div kamp er 9. desember hjemme mot Lillehammer 2. Bortekampen mot Ajer 2 den 26. november er flyttet.

Laget:

Målvakt: Morten Lien
1. rekke: Henrik Brunes, Fredrik Nordhagen (2+0), Stian Kristiansen, Henning Rugsveen (0+1) og Halvor Teige (0+1).
2. rekke: John Amund Hansen (2+0), Stian Granseth (1+0), Stig Atle Lunna Aamot (2+1), Halvard Hagelund og Tom Richard Hovde (1+1).
Spilte også: Lars Nydal Johansen (0+1), Fredrik Tålesen.