H2: Andre laget yppet seg i de dype skoger mandag kveld

Mandag kveld fikk de fremmøte i Elverumshallen se innebandy fra sin beste side. Dette er en kamp som hadde alt. Det er lenge siden undertegnede kan huske å ha sett en så bra sportslig kamp i 2.div Innlandet.

KB

2.div Innlandet Elverum IBK – Brumunddal IBK 7-3 (1-1)(2-0)(4-2)

Det er en stund siden Elverum valset over oss på hjemmebane. En kamp hvor vi legger igjen huet, og glemmer å spille innebandy. Onsdag kveld skulle vi revansjere oss, og levere en kamp vi kunne være stolte av. Skadeproblemene står i kø i Brumunddal om dagen. Spesielt på 1. laget. Dette har ført til at mange andrelagsspillere har blitt kalt opp, og det gir noen utfordringer når laget skal settes. Vi lander til slutt på ni mann pluss keeper. Kun en spiller fra første laget er med mot Elverum. Daniel Halvorsen debuterer som keeper denne kvelden, og Halvor Teige spiller sin første kamp for sesongen etter eksil i forsvaret. På Elverum benken på sin side er det så mange spillere, at det deles ut stå plasser. Skogvokterne er så mange at spillere til og med er henvist til tribuna da det ikke er plass på kampskjema til alle. Gøy å se det gror i de dype skoger.

Brumunddal stiller med følgende lag.
Målvakt: Daniel Halvorsen (Debutant i mål)
1.rekke: Girts Bajaruns, Richard Alfstad, Tomas Hageberg.
2. rekke: Martin K. Bjørke, Stian Granseth, Tom Richard Hovde.
Backer: Jan Raymond Mikkelsen, Cato Norderhaug, Halvor Teige.

I første periode er vi enige om å starte rolig, og ikke slippe til hjemmelaget på farlige kontringer. Dette gjør vi mesterlig, og i store deler av perioden er vi flinke til å trille ball. Etter snaue fire minutter er vi første til å lyse opp tavla, da Richard Alfstad sender oss i ledelsen med 0-1. Assistert av Halvor Teige. Elverum kommer så tilbake fem minutter senere og utligner til 1-1. Stig Arne Berget får stå alene i feltet og er sikkerheta sjøl. Fler mål blir det ikke denne perioden. Denne perioden er jevnspilt, med flere sjanser til begge lag.

I andre periode tar Elverum gradvis over spillet, men vi har også våre sjanser. Det skal gå hele 11 minutter ut i perioden før Elverum finner nettmaskene igjen. Denne gangen er det Jan Thomas Myrvold som tegner seg på scoringslista. Det kan nevnes at like før dette så får Brumunddal annullert en scoring. Denne kan diskuteres, men greit nok. Ett langskudd går via skaftet til KB og i mål, og avblåses for høy kølle. Ingen protester på annulleringen, men vi har sett utallige slike mål bli godkjent i 1.div. På tiden 34.49 øker Elverum til 3-1 da vi glipper i noen markeringer, og Tony Svevad før løpe uhindret inn fra sin backposisjon. Vi går til pause med 3-1 i banken. Dette er en periode vi begynner å kjenne vi kun er ni mann…Vi forsvarer oss meget godt, og lar ikke Elverum få de store sjansene. Målene til nå har kommet på tellefeil i forsvar.

I tredje periode får vi en tidlig redusering da Richard igjen er frem på og ordner 3-2. Etter ett flott raid banker han kula kontant inn bak Elverums siste skanse. Så blir det litt stillingskrig på bana, med sjanser til begge lag. Vi fortsetter å skape sjanser, og kunne fort fått en utligning med vertene er både tøffe og flinke i egen sone. Elverum øker igjen sin ledelse halvveis inn i perioden da Eirik Amundsen finner kjøkken veien og øker til 4-2. 5-2 kommer rett etter på. Elverums spillerne står i kø for å avslutte på blank mål, men Halvorsen retter mesterlig både første og andre muligheten, men må til slutt gi tapt da Henrik Zaza ender opp med ballen. Vi melder oss på igjen tre minutter senere da Girts Bajaruns reduser til 5-3. Assistert av Jan Raymond Mikkelsen. Men nærmere skulle vi ikke komme denne kvelden. De siste fem ofrer vi oss fremover for å jage ytterligere en redusering. Vi har ikke noe å tape nå. Men med slitne og litt tunge bein, får Elverum det rommet de trenger og punkterer kampen med to mål til. Elverum vinner tilslutt 7-3.

Tross tap har vi all grunn til å være fornøyde med inn satsen i dag. Vi kriger og fighter fra første sekund, og gir aldri opp. Vi holder godt følge med vertene denne kvelden, men kreftene tar etter hvert slutt, og da blir det tungt når hjemmelaget har dobbelt så mange spillere. I tillegg er vi ikke flinke nok til å sette sjansene våre. Vi noterer mins to stolpeskudd mens kampen enda lever. Dette var en kamp som ga de fremmøte god valuta for pengene, og god reklame for idretten vår. Det er to lag som fighter fra start til slutt. Det spilles hardt, men rent. Det ble en tett og jevn kamp i 55 minutter, og det vistes ekte innebandyglede fra begge lag. Det at det heller ikke deles ut utvisningsminutter når disse to lagene møtes, må krysses av i kalenderen, for det har nok aldri skjedd før. Kjempe kamp av begge lag, og tross tap, reiser vi hjem med hevet hode denne kvelden.

Takk til Elverum for en fair og god kamp, godt arrangement, og gode dommere.