H1: Tabelljumbo ga Dala kamp til døra

Herrelaget kollapset i tredje periode, og laget unødvendig spenning i kampen.

innebandyherrer 014

Herre 2.div: Brumunddal IBK – Lillehammer IBK 9-8 (3-0 / 5-2 / 1-6)

Årets første kamp etter at juleribbe, pølse, pinnekjøtt og alt anna snacks lå tungt forøyd nederst i fordøyelsessystemet. Sist vi møtte Lillehammer så var det kontroll lenge, før det ble helt kaos mot slutten – og vi dro i land en knepen 4-5 seier i Kristinshall. Denne gangen… Reprise.. bare med enda flere mål.
Bjørn Atle Thorstensen sto i mål denne dagen. Lars Johan Bakkerud, Sindre S. Pedersen, Christian Andersen, Kjell Gunnar Opseth og Cato Norderhaug var våre forsvarere, mens Brage Holmstrøm, Stian Granseth, Lars Christian Holm, Richard Alfstad, Geir Olav Bratberg og Martin Korpberget Bjørke var de offensive på banen.

Første periode:
Vi starter kampen bra, og får den fort i vårt spor. Kort sagt om perioden har vi god kontroll og leder fortjent 3-0 til pause etter en solid defensiv jobb hele perioden. Sindre Pedersen er førstemann i målprotokollen, assistert av Martin Korpberget Bjørke. Knappe 3 minutter senere er det Lars Christian Holm som oppskriftsmessig drar seg tvers igjennom slottet til Lillehammer og øker til 2-0, og Kjell Gunnar Opseth får assisten i sin første kamp på en god stund pga skade – deilig å ha han tilbake! Siste målet for perioden kommer drøyt halvveis inn i den første 20-minutters økta. Geir Olav Bratberg setter 3-0 assistert av Richard Alfstad.
Til pause skal vi bare fortsette med det vi gjør – bare øke litt fokus på press på fatningssiden på skytterne til Lillehammer.
Andre periode:
En periode hvor vi har litt glipp bakover i forsvar, men ditto effektive til tider offensivt. Vi vinner perioden 5-2.
Lillehammer scorer allerede 43 sekunder ut i perioden, men vi svarer ganske fort når Richard Alfstad får kriga inn sitt andre for dagen. Lillehammer får satt sitt andre når klokka viser 32:13. Så fra 33:01 til 35:52 scorer våre menn 4 mål! Lars Johan Bakkerud – assistert av Martin, Geir Olav setter 2 begge assistert av Lars Christian og Brage Holmstrøm setter det siste i perioden uten assist.
Vi går til pause med 8-2 på tavla. Selv om det tidvis er litt rot defensivt, så er vi dødelig effektive fremover.
Tredje periode:
Med 8-2 på tavla så skal vi bare fortsette det vi har gjort. Det går ganske greit de første 10 minuttene av 3. periode – men så rakner det totalt i 5 minutter. Fra uret viser 50:03 til det viser 54:12 – det vil si på 4 minutter og 9 sekunder – får Lillehammer gå fra 8-2 til 8-7! Det vil si 5 mål på litt over 4 minutter! Vi kollapser helt – og panikken er til å ta og føle på. Vi starter å krige igjen – og det blir Hawaii på bana. 57:51 på klokka viser Brage frem noen tryllekunster. Ren og skjær vilje og styrke drar han seg gjennom 3 mann og limer ballen i krysset til 9-7 – og den trengte vi! Geir Olav får en 2 minutter for usportslig opptreden i feiringen etterpå, uten av vi forstår stort av det. Når motstanderen står å roper at den ikke var inne, og han svarer «Joda – var langt inne»… Så er det ille nok for dommerne og han ryker ut. Bare 17 sekunder ut i overtallet reduserer Lillehammer til 9-8 – og kampen er litt vel spennende. Etter dette er det igjen hawaii uten at det er store sjanser noen av veiene og det ebber til slutt ut med 9-8 til våre menn.
Det er merkelig at dette skal skje mot Lillehammer to ganger i løpet av en sesong. Vi leder og har en ganske behagelig kamp – men så roter vi det til mot slutten. Det er vel noen fellesnevnere i kampene som man ikke nødvendigvis skriker så høyt om – men samtidig må vi gå i oss selv for kollapsen vi har i midten av siste periode er helt og holdent vår egen skyld da vi lar frustrasjonen ta overhånd.

Neste kamp for A-laget er onsdag 20. januar, borte mot Elverum IBK! En veldig viktig kamp i årets serie for vår del. Elverum er laget som er nærmest oss på tabellen, så en seier her vil har veldig mye å si!