H1: Stort tap – men en solid oppsving alikevel.

Ny kamp, nytt tap. Denne gangen var det fjorårets eliteserielag, Haugerud, som sto på andre banehalvdel. Men til tross for tapet, så viste gutta gode takter

Magnus Maller fortsetter å sette kula i mål for Dala.

Box referat Box kampfakta Box tabell

1.div øst herre:   Haugerud IL – Brumunddal IBK  17-3 (6-0)(8-1)(3-2)

Det ble 32 minutter med kaos  og 28 minutter med mye bedre kontroll. Vi mønstret 8 mann, og Haugerud 10.

Brumunddal stilte med følgende lag:

Målvakt:       Morten Lien
Forsvar:         Kjell Gunnar Opseth, Sindre Pedersen, Cato Ødegård
Forwards:     Richard Alfstad, Renars Goldmanis, Lars Johan Bakkerud, Magnus Maller, Edmunds Eglitis

Første periode er det svært lite å skrive hjem om sett med Brumunddals øyne. Perioden kan nok betegnes som en ny årsverste. Det er full Hawaii, og da er det et ballsikkert og hurtig Haugerud som stikker av med ikke bare det lengste strået, men alle stråa. Vi taper perioden 6-0, og det scores jevnt og trutt hele perioden.

Andre periode er en periode med to halvdeler. De første 12 fortsetter vi, til tross for enighet om å endre spillestil i pausa, på akkurat samme måte som i første periode. Hawai, klikk-klakk fra Haugerud og mål.6 mål på 12 minutter sier sitt. Vi får roet ned gutta, og satt forsvaret slik vi var enige om, og det blir resultater med en gang. Haugerud får 2 mål til i perioden, og vi scorer vårt første for dagen – og hvem andre enn Magnus Maller, assistert av Cato Ødegård. Overtallspillet går kula går rundt og Magnus avslutter fint lavt ved nærmeste stolpe.

Tredje periode blir vår aller beste – og her er vi helt på høyde med Haugerud. Vi taper perioden 3-2, men våre gutter er mye bedre både defensivt og offensivt. Vi flytter om litt på mannskapet som gir gode resultater. Edmunds og Renars går ned og danner backpar sammen, og det gjør de meget godt. Men det resulterer også i at de står for 3 utvisninger denne perioden, og Lars Johan Bakkerud får også en 2 minutter. Det ene målet i mot får vi i spille 5 mot 3, så var nesten uunngåelig. Men det var ikke bare vi som var «slemmegutter». Hjemmelaget får også 3 utvisninger denne perioden. Det er til tider høy temperatur – men dommerne rydder opp meget bra. De tillater rene skuldertaklinger, til Haugeruds store frustrasjon. Alt i alt en meget god periode av oss, og vi lærte veldig mye om vårt nysammensatte lag denne kampen.Vi fant en god del å rette på, og vi fikk også se at de taktiske endringene vi gjør gir resultater. Det var godt og veldig nødvendig at vi avsluttet denne kampen bra.

Alt i alt er det en kamp med to halvdeler. En elendig, og en meget god.

Men så er det dagens triste og for undertegnede en stygg sak. i tredje periode når temperaturen stiger, så får vår spiller Renars Goldmanis oppleve noe som ingen skal måtte oppleve, uansett hva. En Haugerudspiller, som har brukt hele kampen så langt på å surve, klage og kjefte på både dommere og motspillere, følger etter Renars og kjefter og smeller non-stop. Renars er som de fleste vet en av våre latviere, og snakker norsk, men ikke flytende. Når da vedkommende spiller skriker «Snakk norsk da» og samtidig legger til noen betegnelser som vi ikke vil legge ut på nettet, så det nærmest går ekko i Haugerudhallen – så renner det nesten over for undertegnede. Jeg trodde vi hadde kommet lenger enn dette i dagens samfunn – men tydeligvis ikke. Vi i Brumunddal kommer til å sende inn en rapport på denne hendelsen, selv om vi vet at så lenge dommerne ikke får det med seg, så blir det ikke noe mere av. Men vi føler det er viktig å sette fokus på denne typen hendelser i sporten vår – for det er det ingen som er tjent med. Vi har spillere i Norge av mange forskjellige nasjonaliteter, etnisiteter og kulturer – og slik skal det være. Innebandy er for alle. uavhengig av de nevnte faktorer.

Neste kamp for våre gutter er hjemme mot Bærums Verk. Kampen går førstkommende søndag klokken 13:30 i Fagerlundhallen – og vi skal opp i ringa og kjempe for årets første 3 poenger. Møt opp og støtt laget – det er nå det virkelig starter!