H1: Brumunddal svært nære poeng

Torsdag ble hengekampen mot Holmlia spilt, og gutta var svart nært årets første poeng.

img_0100
Edmunds Eglitis ordnet balanse i regnskapet med 1-1, og ble kåret til vår beste spiller.

Holmlia SK – Brumunddal IBK 3-2 (1-0, 0-0, 2-2)

Det var tid for hengekampen mot Holmlia. Sist vi skulle dratt nedover var det mannefall med skader og sykdom. Vi fikk erklæringer på plass og fikk utsatt kampen – og torsdagskveld var det match! Med kampstart 19:00 reiste troppen fra dala kl 16:30 – ikke lett å få reist stort tidligere med jobb og familie – men vi kom frem akkurat tidsnok til å få 15 minutter med oppvarming.

Troppen var som følger:

Målvakt: Daniel Halvorsen
Backpar: Lars Bakkerud – Magnus Johansen og Kjell Gunnar Opseth – Edmunds Eglitis
Løperekke 1: Stian Granseth – Richard Alfstad – Lars Christian Holm
Løperekke 2: Magnus Maller – Brage Holmstrøm – Daniel Bråthen

Første periode

Mål: 1-0
Skuddstatistikk: 11-9

Holmlia ønsket tydeligvis å stresse oss mest mulig fra start, men vi klarer som regel å løse opp i presset de kommer med. Dog er det jo alltid slik at vi liker å slippe inn tidlig i kamper, og Holmlia får sette dagens første mål knappe 3 minutter ut i perioden. En pasning inn i slottet resulterer i et skudd som treffer målvakt mellom bena. Ballen stopper opp og ligger bak keeper og dessverre er det en Holmlia-spiller og ikke en av våre egne som er først på ballen. Resten av perioden er en stillingskrig og et par utvisninger. Først er det vår Magnus Johansen som får 2-minutter for slag på spiller som er alene igjennom, før hjemmelaget får en for slag med snaue 5 minutter igjen på klokka. Ingen av lagene putter i overtall og perioden ebber ut med 1-0 til Holmlia.

Vi er fornøyde i garderoben. Vi gjør veldig mye bra, vi ligger mye tettere bakover og unngår overganger imot – noe som kanskje har vært vår verste fiende så langt i sesongen. Vi bestemmer oss for å fortsette med det vi har gjort så langt – og prøve å omsette sjanser til mål.

Andre periode

Mål: 0-0
Skudd: 16-9

En periode veldig lik den første, bare uten mål i det hele tatt. Det er 3 utvisninger denne perioden, 1 til Brumunddal og 2 til Holmlia. Holmlia kommer til noe store sjanser det ene av sitt overtall, men Daniel Halvorsen i målet har en god dag på jobb og plukker det som kommer. Perioden kan vel egentlig oppsummeres til ett ord: Jevnt. Eneste negative denne perioden er at Stian Granseth pådrar seg en skade. Han tar styringa på benken, noe han gjør på en veldig bra måte!

Igjen i pausa så er vi fornøyd – vi føler at vi kan ta dette her og viser til tider veldig bra spill. Vi skal ha fokus på å holde tett bakover og fortsette å skape sjanser fremover. Vi mangler bare det siste lille så får vi mål!

Tredje periode:

Mål: 2-2
Skudd: 11-6

For et drama dette ble! To lag som vil vinne, og to lag som jobber knallhardt.

Holmlia får en utvisning 5 minutter ut i siste periode – og i dette overtallet får dala uttelling! Lars Christian Holm sender ballen til Edmunds Eglitis som setter ballen inn på nærmeste stolpe. Deilig! Dessverre varer ikke dette lenge – drøye ett minutt senere scorer Holmlia på et frislag. Ballen dyttes kort, og skytes i lengste. Halvorsen i mål ser ikke noen ting og da er veien til nettmaskene kort.

Når klokka viser 51:42 blir det litt dramatikk. En Holmlia-spiller er litt hardhendt i en duell i vantet og får en 2-minutter for hardt spill. Dette liker en av lagkameratene hans såpass dårlig at han kaster kølla – resultatet er 2+10 for usportslig opptreden. Brumunddal får da 5 mot 3 i 2 minutter! Det tar da nøyaktig ett minutt så sitter utlikningen igjen! Denne gangen er det Lars Johan Bakkerud som sender et hardt pass til Lars Christian Holm som limer ballen i krysset! 2-2 og det er virkelig kamp om poengene på Holmlia denne kvelden! Brumunddal har da overtall 5 mot 4 i ett minutt til, men får dessverre ikke inn et mål. De neste minuttene bølger det mye, men etter 55:21 får Holmlia en av få overganger mot dala. Veldig synd naturligvis, og ballen omsettes via hofta til Halvorsen og i mål. Gutta blir frustrerte etter dette, men fortsette å krige. Vi får da en ny 2-minutter på Brage med 2:35 igjen å spille etter at han slår på kølla til en Holmlia-spiller som er igjennom. Halvorsen varter opp med ei monster-redning på denne overgangen – men nå må dala spille de neste 2 i undertall.

Vi kriger som besatt, og må håpe på å få en kontring skal vi ha sjans. Vi holder bra tett bakover og Halvorsen stenger buret. Så –  ikke lenge før slutt får Daniel Bråthen ballen på høyre-siden – stormer fremover i banen og skyter knallhardt mot mål – keeper er utspilt men akk.. Stang-ut… Etter dette ebber kampen ut og det ender 3-2 til Holmlia.

Dette ble en kamp hvor vi får vist hva som bor i oss. Vi klarer å tette igjen bakover med god disiplin, struktur og kommunikasjon. Tidligere kamper har vi hatt ekstremt mange overganger imot i 3 mot 2, 2 mot 1 og til og med 3 mot 1. I denne kampen har vi kanskje 4-5 slike, og det må man nesten regne med i innebandy når man jager mål.

Kampens beste spillere ble kåret av en lokal jury. For dala ble det igjen Edmunds Eglitis – mens for Holmlia ble målvakt Thomas Hartviksen dagens mann. Det er vel første gangen i historien at en motstanders målvakt blir kåret til banens beste.

Til slutt må vi få takke dommerne, Stian Johansen og Asghar Zohaib, for en utrolig god kamp. De har stålkontroll gjennom kampen. Noen avgjørelser er man naturligvis uenig i, men det er uunngåelig. De kommuniserer bra og har en god dialog med spillerne. De er Kampledere i denne matchen – og legg merke til stor «K».

Takk for kampen til alle som var der! Holmlia, dala, tribuna (spesielt våre to trofaste supportere Mari og Maria) sekretariat og dommerne.

Lillestrøm neste! De kommer på besøk allerede på søndag!