Før kampen: H2 – Elverum IBK vs Brumunddal IBK

Mandag er det klart for seriestart for vårt andrelag. Turen går til de dype skoger, for å måle krefter med skogvokterne!

Arrangement B-lag FACEBOOK 141013 Elverum

Mandag braker det endelig løs også for vårt andrelag, da både Elverum og Dala spiller sin første kamp for sesongen. Årets 2.div består av fem lag, mot fire i fjor. Vi ønsker Gjøvik IBK velkommen tilbake i det gode selskap etter en tur ned i 3.div sist sesong. Foruten om Elverum og Gjøvik, skal vi også stifte nye bekjentskaper med Lillehammer og ikke minst Ajer.

Vi har dessverre lite å melde om Elverum før seriestart i år, og egentlig alle andre lagene for den saks skyld, da det skrives særdeles lite rundt om på klubbenes hjemmesider.

Som vi har fått med oss, så virker det ikke som om Elverum har mistet noen spillere fra forrige sesong, ei heller har det blitt noen nysigneringer, som vi vet om, vel å merke. Elverums viktigste spiller i fjor og nummer tre på poengtoppen i 2.div, Nikolai Omdahl, blir minst like viktig for laget i år, om ikke viktigere. Nikolai har i år tatt over trener ansvaret for A-laget som spillende trener, og må nå sjonglere rollene som goalgetter og trener. Noe som ikke alltid er like lett. Det betyr kanskje også  att ildsjel og primus motor for Elverum, Stig Arne Berget,  får litt ekstra fritid, da han nå «bare» skal være lagleder, i tillegg til rivjern for klubben.

Spennende blir det også å se om  76 årgangen atter en gang dukker opp i Elverumshallen. Tar «Fyrtårnet», Jan Thomas Myrvold nok en sesong i Elverumsdrakta? Mannen som egentlig hadde lagt opp, gjorde comeback sist sesong og noterte seg for 7 mål og 16 poeng. En annen ringrev, som helt sikkert blir å se i år, er Frode «Sjanten» Enger. Forsvars gigant og dirigent som har styrt Elverumsforsvaret i snart en mannsalder, sto bokført med 9 mål og 11 poeng sist sesong.
To av lagets viktigste spillere gjennom snart to tiår, og lagets ansikt utad.

Brumunddal på sin side stiller for aller første gang sitt andrelag i 2. div. Coach for andrelaget  denne sesongen, er vår hjemvendte sønn,  Daniel Halvorsen. Halvorsen som var med å stiftet klubben, er nå tilbake etter ca. 6 år. Han får en tøff oppgave å forsvare tittelen med andrelaget. Dette virker meget fjernt og nesten umulig, men mann skal aldri si aldri. Men detter er uansett ikke en målsetting.

Halvorsen disponerer en fin miks av rutine og unge sulte spillere som ønsker å vise seg frem for Coach Andersen, med tanke på å se minutter i 1. divisjon. Det har lenge vært uvisshet rundt hvilke spillere som ville bli tilgjengelig til mandagens kamp, men det meldes om att mannskapet som reiser til de dype skoger, skal kunne slå godt i fra seg. Halvorsen ønsker ikke å røpe mye om laget som reiser, men klubb veteraner som Richard Alfstad og Tom Richard Hovde er i troppen. Ett nytt navn klubbens tilhenger også vil få mulighet til å stifte bekjentskap med i år, er Renars Goldmanis, som ble klar for klubben fredag. Golmanis kommer med ett tonn av erfaring, og er «hentet» fra den Latviske klubben SK Babite.

Mandag møter de alle opp i Elverum for å kjempe om årets to første poeng!

Lykke til!