Før kampen: Ajer IBK – Brumunddal IBK

Mandag reiser A-laget til Hamar for første gang denne sesongen for en meget vanskelig bortekamp. Tar Brumunddal med seg poeng hjem, kan de innkassere tidenes første seier i 2.div.

2. DIVISJON HERRER
ajer-logo versus brumunddal-ibk-logo
AJER IBK   BRUMUNDDAL IBK

Mandag 21. Januar kl. 20.00
Hedmarkshallen

Med poeng i denne kampen har Brumunddal mulighet til å sikre seg tidenes første seier i 2.div for herre. I forrige uke vant de den svært så viktige kampen mot Lillehammer hjemme, og har nå all verdens mulighet til å avgjøre serien tre runder før slutt. Brumunddal har hatt en kjempe sesong og har enda til gode å tape i årets serie. Så langt står de med sju seire og en uavgjort på åtte kamper. Med poeng mot Ajer er det ingen som kan ta igjen dala på tabellen.

Forrige mandag ble Lillehammer tatt i mot med åpne armer i Fagerlundhallen, i en «seriefinale». Nr 1 og 2 på tabellen skulle gjøre opp om poengene. Med hjemmeseier ville Brumunddal ta ett langt steg mot å avgjøre serien til sin fordel. Med seier til Lillehammer, ville lagene være a poeng, og det ville blitt en meget spennende avsluttning på serien.

Rammen rundt kampen var lagt. Vi opplevde sesongens beste tilskuertall, folk hadde «strømmet» til for å få med seg denne toppkampen. Det var god stemning og trøkk i hallen, og Henning Rugsveen serverte informasjon og morsomheter som speaker. Alt som ofte savnes på kamper i innlandet om dagen.

Hjemmepublikummet ble nok heller ei skuffet over oppvisningen til Dala, selv om det aldri ble spennende.  Dala som hadde meget god kontroll på kampen, og vant komfortabelt 7-1, sesongens største seier. Noe som lover godt for fortsettelsen.

1702richard

Aldri tidligere har det vært en så god og bred stall i Brumunddal. Laget har mange kort å spille på i hver eneste posisjon, og dette har vært laget styrke gjennom hele sesongen.

Mandag tar de igjen på seg drakta, og trener teamet Andersen/Alfstad får ingen lett oppgave med å ta ut laget som reiser til Hamar. Troppen er mer eller mindre inntakt. Første målvakt Terje Dahl er riktig nok ett stort spørsmålstegn inn mot kampen. Dahl sliter med en vond rygg og sto av etter oppvarming mot Lillehammer. Men Morten Lien grep sjansen og leverte en solid kamp mellom stengene.
Laget som de siste sesongene har slitt med skader og sykdom i januar, og tapt de fleste av poengene sine da, ser ut til å være fit for fight frem over.

Ajer på sin side har hatt en langt tyngre sesong enn forventet. Laget som har vært å finne på nest øverste nivå de siste seks/syv sesongene, var blant årets favoritter til å vinne serien i, men har skuffet stort og ikke vært i nærheten av å levere varene. Laget er riktig nok inne i ett generasjonskifte denne sesongen, men de unge, «up and coming»,  har latt seg vente på og ikke slått helt til. Laget har fortsatt en femmer som holder klasse og 1.div nivå, men det har bare blitt nesten i mange av kampene denne sesongen.
Ajer har kun vunnet tre av åtte oppgjør denne sesongen, hvorav en på W.O.

Laget har riktig nok fått en fin start på året, da de vant 6-1 over Elverum borte forrige uke. En kamp som forøvrig ble satt til W.O. seier 5-0 til Ajer senere. Ajer har fått tilbake Kristoffer Sundmoen og Kjetil Rendalen etter jul. To goalgettere som laget nok sårt har savnet. Rendalen noterte seg med 2+2 i protokollen og flere lag vil nok få litt å bryne seg på her.

Det er helt åpent mandag. Begge oppgjør så langt denne sesongen har vært meget jevne, og Brumunddal har enda til gode å spille opp mot sitt beste på Hamar. Vi satser på att denne akilleshælen er borte nå, og at Dala tar med seg minst ett poeng hjem.

SLIK GIKK DET SIST:
De to første oppgjørene denne sesongen har vært spilt i Fagerlundhallen. Nå venter to på Hedmarkstoppen. I siste kamp lagene i mellom, startet Brumunddal forrykende og ledet 5-2 før Ajer satte inn en sluttspurt som nok satte nervene i spenn til de tilreisende. Med under sju minutter igjen å spille utlignet Ajer til 5-4, og det bølget veldig frem og tilbake de siste minuttene av kampen.
Men dala slapp med skrekken, og dro til slutt i land seieren i det som ble en meget spennende kamp.