D1: Damene fant det gode spillet

Dala slet lenge med naboklubben Nes søndag, men så løsnet det i siste omgangen.

2.div dame: 4-2 (0-1)(1-0)(3-1)

Det var en spent gjeng som møtte opp til kamp mot Nes søndag ettermiddag. Flere spillere hadde meldt avbud på forhånd, så vi visste at vi måtte klare oss med tre innbyttere. Samtidig var dette tredje møte med Nes denne sesongen, hvorav de to første kampene har gått i Dalas favør, så vi hadde selvtillitten med oss.

Den første perioden starter med flere gode sjanser som vi ikke klarer å sette i mål. Vi jobber allikevel bra sammen og får til pasningsspill, i tillegg til at byttene flyter godt og effektivt. Backene gjør en god jobb bakover, sammen med Eva H. Leirpoll i mål. Dessverre klarer Nes å få ballen over linja i trettende minutt, selv om Dala stort sett styrer spillet. Etter det blir det en måltom omgang.

Etter første periode var det mye positivt å trekke fram i garderoben som vi ønsket å fortsette med, samtidig som vi justerte litt på avslutningene oppover. Vi valgte å fokusere på direkte skudd og langskudd, samtidig som Nes-keeperen skulle forstyrres mer av løperne. I andre periode får vi en overtallsperiode etter en Nes-heading, men til tross for at ballen stort sett var i Dalas kontroll, ville den ikke inn i nettet. Noe senere derimot sitter endelig Dalas første signert av Solfrid Neverrøsten, som lekte seg som løper i dag, med nydelig pass fra Kristin Grønstad.

I tredje periode løsner det for damene. Vi har da klart å holde på et godt pasningsspill gjennom hele kampen og har fortsatt mye futt i beina, samtidig som at Nes sliter med å holde følge og blir passive. Dette utnyttes godt, og halvveis i siste periode suser både Kristin Grønstad og Heidi H. Krogsveen ballen i mål med ett minutts mellomrom. Nes fortviler og prøver seg på en Time Out, men det stopper ikke Maren Dybvik til å klinke ballen i mål da perioden settes i gang igjen. Det siste som skjer er at Nes får et trøstemål mot slutten, men det ble fortsatt et velfortjent resultat for damene med seier 4-2.

Det er verdt å trekke fram rutinen laget viste fram i dag. Vi klarer å beholde roen gjennom kampen og finne det gode pasningsspillet. Backene og Eva har gitt oss en ny trygghet bakover, og det begynner også å fungere framover foran mål. En gøy kamp både for oss og publikum, med kvaliteter vi tar med oss videre og fortsetter å jobbe med.

/Tale Berntsen