Seriegullet er ett faktum!!

Det var kun teoretiske muligheter for att A-laget til Brumunddal ikke skulle bli seriemestere i 2.div innlandet denne sesongen. Onsdag kveld var det ett faktum. Seriegullet havner i Brumunddal for aller første gang!

Det er nå klart att Brumunddal IBKs A-lag er seriemester av 2.div Innlandet. Dette ble klart onsdag kveld, da vi fikk en liten håndstrekking av Elverum som slo Lillehammer 8-3 på bortebane. Dermed kan ingen lag ta igjen forspranget, uansett utfall i de resterende tre kampene.

Før kveldens «runde» i 2.divisjon, var det kun teoretiske muligheter for att Brumunddal ikke skulle vinne serien. Etter 9 spilte kamper, sto vi med 8 seire, 1 uavgjort, og ett tap, som kom Ajer mandag kveld. Med 15 poeng på disse kampene, var Lillehammer den eneste som kunne true oss bakfra. De sto til gjengjeld med 11 poeng etter 10 spilte kamper. Med kun to kamper igjen å spille, kunne de ende opp med samme poengsum som oss, dersom vi taper de tre gjennstående kampene, og Lillehammer vinner sine to siste kamper. Med begge lag på 15 poeng, ville målforskjellen vært avgjørnede, og deretter innbyrdes oppgjør.

Mandag kveld hadde vi selv muligheten til å sikre seiregullet. Vi trengte kun ett poeng på de siste fire kampene, og ønsket og avgjøre serien så fort som mulig. I denne kampen ble Ajer forsterke og vi opplevde sesongens første tap og måtte dermed vente til 5. februar på neste muliget, da Elverum står for tur i de dype skoger.

Men så lenge trengte vi altså ikke å vente. Elverum ga oss onsdag en hjelpende hånd, da de beseiret Lillhammer med en brak seier. Det betyr att Lillehammer aldri vi kunne ta oss igjen på tabellen, og dermed går gullet til Brumunddal!!

Jubel thumb

Denne sesongen har vært en sportslig suksess og igrunn gått over all forventning. Da serien startet opp i oktober var det duket for den beste og jevneste serien på mange år. Det var igrunn helt åpent om hvem som skulle vinne serien. Alle klubber hadde sterke lag på papiret.
Lillehammer var tittel forsvarer, og hadde gått ubeseiret gjennom 2011/2012 sesongen. Ajer IBK var tilbake i innlandet for første gang på sju år og Elverum stilte som outsider, da de har vært igjennom ett generasjons skifte, men klarer alltid og hevde seg i toppen.
Dette var sesongen uten noen klar vinner på forhånd, hvor alle kunne slå alle, men de to første nevnte her var uten tvil favoritter.

Selv har vi bygget stein for stein siden 2007/08 sesongen, da klubben for første gang i historien ikke klarte å mønstre herrelag i innlandet. Vi kom tilbake året etter da vi fusjonerte med Gjøvik IBK. Dette har i ettertid vist seg å være etter viktig samarbeid for årene som kom. 2010/2011 sesongen klartet vi opp på pallen for aller førtste gang da vi uavhengig av Gjøvik tok tredje plassen i serien. 2011/2012 sesongen ble fulgt opp med sølv i serien og gull i KM.

I år skulle vi da altså ta steget helt til topps, og ta hjem det edleste metallet til Brumunddal. Så langt har det vært en eventyrlig sesong, og ingen i sin villeste fantasi hadde tippet vi skulle lede serien med 15 poeng etter ni spilte kamper, og kun ett tap.

Det er  ganske nøyaktig åtte år siden vi gikk ubeseiret gjennom 3.divisjon og kunne heve trofeet for seriegull, i vår første sesong i Innlandet. Det har vært en lang og tung vei frem til der vi er i dag. Vi har møtt mye motgang på veien, nettopp derfor smaker dette ekstra godt, spesielt for oss som også var med den gang.

Dette er en stor dag for Brumunddal innebandy, og det er en stolt leder som nå endelig kan skrive dette!
Seriemester 2.div innlandet 2012/2013: BRUMUNDDAL IBK!!

Gratulerer alle sammen! Full fortjent og enormt morsomt!

Tom Richar Hovde
Leder og spiller